Nya "Diablo" som ett medeltida konstverk

Mörker, monster och mÀngder av mer rovbyte. Mycket Àr nytt och mycket Àr bekant nÀr Blizzards actionrollspelserie "Diablo" Àr tillbaka.
–Jag Ă€lskar klassiska mĂ„lningar, och en sak som jag ville Ă„stadkomma var att vĂ€rlden skulle kĂ€nnas som ett gotisk medeltida konstverk, sĂ€ger den visuellt ansvarige John Mueller.

En ny monstergrupp Àr "de drunknade", som dyker upp lÀngs kusterna för att dra ned sina offer i havens djup. De har tidigare synts till i mobiltiteln "Diablo immortal". Pressbild.

En ny monstergrupp Àr "de drunknade", som dyker upp lÀngs kusterna för att dra ned sina offer i havens djup. De har tidigare synts till i mobiltiteln "Diablo immortal". Pressbild.

Foto: Blizzard

Spel2023-05-28 06:00

RollspelsanhÀngare vÀrlden över gör sig redo att samlas kring lÀgerelden igen, för att ge sig ut pÄ monsterjakt i "Diablo IV".

LĂ€gerelden i frĂ„ga – dĂ€r spelaren vĂ€ljer sin klass – har funnits med sedan 2000 Ă„rs "Diablo 2". Valet pĂ„verkar hur spelaren tar sig an helvetets bestar som i drivor skickas mot spelaren.

Ska kÀnns olika

I Ă„r finns fem klasser att vĂ€lja pĂ„ – barbar, magiker (sorcerer), druid, landstrykare (rogue) och andebesvĂ€rjare (necromancer). Antalet beslutades redan tidigt under utvecklingen, berĂ€ttar Joseph Piepiora, bitrĂ€dande regissör.

– Ska vi ha fem olika klasser i ett "Diablo"-spel sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt viktigt för utvecklarna och spelarna att de kĂ€nns distinkta. Att spela som en barbar ska inte kĂ€nnas som att spela som en landstrykare, sĂ€ger Piepiora.

Det ger i sin tur stort utrymme för utvecklarna pÄ Blizzard att vara kreativa, och ge de olika klasserna olika förmÄgor och spelstilar.

Arbetet med att skapa klasserna börjar ofta med utseendet, att varje klass ska ha sin egen siluett.

– "Diablo" Ă€r beroende av sina visuella effekter. Barbaren har alla brutala nĂ€rstridsattacker, medan magikern har elektricitet, eld och is. Magikern Ă€r som en ljusshow nĂ€r hon rör sig genom vĂ€rlden, medan barbaren slĂ„r sönder allt i sin vĂ€g, sĂ€ger Mueller.

Till respektive klass hör olika vapen. Klasserna har ocksÄ olika fÀrdighetstrÀd, dÀr spelarens vÀljer olika uppgraderingar. Valen som görs pÄverkar spelstilen och kÀnslan. Det har varit en balansakt att alla olika varianter ska vara roliga att spela.

– Klasserna ska kĂ€nnas vĂ€ldigt asymmetriska – det var vĂ„rt mĂ„l , sammanfattar Piepior.

Mycket bekant

För den som Àr bekant med "Diablo" sedan tidigare Àr mycket sig likt nÀr man startar upp "fyran". Med kameran snett ovanför protagonisten utforskas skogar, tempel och framför allt grottor i jakten pÄ nya prylar (loot) och för att ta den mörka berÀttelsen framÄt.

John Mueller berÀttar att han som visuellt ansvarig ville att "Diablo IV" skulle ut som ett "gotisk medeltida konstverk"

– Vi anvĂ€nde inte fotografier, för jag ville inte att vi skulle titta pĂ„ moderna saker, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Jag har hört folk sĂ€ga att det kĂ€nns som en mĂ„lning, och det var vĂ€ldigt hĂ€rligt att höra, för det var nĂ„got som var vĂ€ldigt medvetet frĂ„n min sida.

Fakta: "Diablo"

"Diablo" Àr en actionrollspelsserie frÄn amerikanska Blizzard. Det första spelet i serien slÀppts 1997 och har fÄtt tvÄ stora uppföljare 2000 respektive 2012. Mobilvarianten "Immortal" slÀpptes förra Äret.

Serien Ă€r en av de mest kĂ€nda i genren "dungeon crawler", dĂ€r hjĂ€lten tar sig fram genom labyrintiska grottor. BerĂ€ttelsen kretsar kring ett helvetiskt hot som bekĂ€mpas med hjĂ€lp av vapen, förmĂ„gor och magi. Det första spelets slutboss var "Diablo" – djĂ€vulen.

I "Diablo IV" finns fem spelbara klasser. Den ondskefulla demonen Lilith har ÄtervÀnt till riket Sanctuary efter en mörk ritual.

Spelet slÀpps till PS5/PS4, Xbox One/Series och pc den 6 juni.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!