Musik och skjutande i "Metal: Hellsinger"

The Outsiders första spel kastades i papperskorgen efter tre års arbete. Nu ser deras nästa projekt – en blandning mellan musikspel och skjutande – ut att snart se världens ljus. –Det är som "Guitar hero" och "Doom", säger vd Anders Pettersson.

Det handlar inte bara om att skjuta fiender i "Metal: Hellsinger". Det gäller att göra det i takt till musiken. Pressbild.

Det handlar inte bara om att skjuta fiender i "Metal: Hellsinger". Det gäller att göra det i takt till musiken. Pressbild.

Foto: The Outsiders/TT

Spel2021-07-09 06:53

Att spelidéer skrotas, prototyper slängs och projekt läggs i malpåse tillhör vardagen i spelbranschen. Men trots det sved det för utvecklarna på Stockholmsföretaget The Outsiders, när de tvingades meddela att det inte skulle bli något av deras monsterspel "Darkborn", som beskrivits som lovande i internationell spelpress.

– När vi släppte den sista trailern så fick vi skitbra respons, säger vd Anders Pettersson och fortsätter:

– Men bara några veckor senare så visste vi att det inte skulle bli det här, och att vi måste göra något helt annat. Det var en väldigt bisarr grej att vara med om, men folk tog det med förvånansvärt ro tycker jag.

Köptes av norskt bolag

Utvecklarna hade jobbat på "Darkborn" sedan 2015, då studion bildades av veteraner från främst Dice. Räddningen blev Funcom, en norsk spelutvecklare och -utgivare, kanske mest berömd för "Conan"-spelen.

Snart började planerna på "Metal: Hellsinger" smidas. Först kretsade samarbetet kring utgivandet av titeln, men nyligen meddelade Funcom att man köper en majoritetsandel av The Outsiders.

Spelet då? Det ser ut som en ganska traditionell förstapersonsskjutare, med den udda twisten att skjutandet sker i takt. Musikgenren är – som titeln antyder – metal.

– Man behöver inte älska metal (för att gilla spelet), men det är en fördel, säger Pettersson muntert.

Hitta flytet

Likt klassiska musikspel som "Guitar hero" gäller det att nöta för att bli duktig på spelet. Men Pettersson hävdar att man efter en viss tid kommer in i det flyt som krävs för att få de höga poängen.

– Man kommer inte att ta sig igenom en hel bana på de första runsen (försöken). Det är en inlärningsprocess, och vi har olika svårighetsgrader med separata topplistor, och nya upplåsningar. Så det finns också anledningar att komma tillbaka (och spela om banor), säger han.

Räknar med fördubbling

Företagsmässigt innebär uppköpet en stabilitet för företaget, när man kan ta fram nya idéer i lugn och ro utan att lägga energin på att sälja in titlar och idéer till externa investerare och förläggare. Dessutom kan varje person på företaget få fokusera på en sak, snarare än att som nu hoppa en del mellan olika stolar. The Outsiders räknar med att inom några år fördubblas i storlek från dagens 29 anställda.

I kampen om kompetensen i Stockholm vill Anders Pettersson fokusera på de mänskliga aspekterna. Studion undviker "crunch" – den i branschen vanliga kulturen av orimligt övertidsarbete inför ett släpp, och söker inte bara de utåtriktade kandidaterna.

– Vi vill gärna ha folk som känt sig udda, de väldigt introverta. Vi ser det inte som svagheter, utan att vi kan lyfta varandra. Vi har jobbat mycket med att vara inklusiva även med rekryteringen.

"Metal: Hellsinger" dyker upp både förra och nuvarande konsoler och pc, men något tidsfönster vill inte Anders Pettersson uppge.

– Vi är väldigt nära att vara färdiga. Vi är i en fas där spelet är riktigt bra, men vi behöver lite mer tid för att bli bisarrt bra, det behöver poleras lite till, säger han.

"Metal: Hellsinger" kan vara svårt till en början. Men efter ett tag anpassar man sig till det ovanliga upplägget, hävdar skaparna.
"Metal: Hellsinger" kan vara svårt till en början. Men efter ett tag anpassar man sig till det ovanliga upplägget, hävdar skaparna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om