"Lös ett urtida mysterium för att fly en lĂ€nge glömd stad". SĂ„ presenteras "Stray", franska Blue Twelve Studios debutspel. Det lĂ„ter kanske inte unikt, men om man lĂ€gger till att en katt Ă€r i huvudrollen finns det fĂ„ â om ens nĂ„gra â liknande titlar.
Idén började med studions grundares fascination för Kowloons muromgÀrdade stad, en oreglerad och extremt tÀtbefolkad del av det dÄ brittiskt styrda Hongkong.
ââDe insĂ„g att det hĂ€r vore en perfekt lekplats för en katt, med olika gĂ„ngar och sĂ€tt att ta sig runt, sĂ€ger Swann Martin-Raget, producent vid Blue Twelve.
Majoriteten av de knappa 20 personerna pÄ studion Àr kattÀgare, och det finns till och med tvÄ kontorskatter.
ââDet var nĂ„gra saker som katter gör som var viktiga för oss att fĂ„ med i spelet. Att fĂ„ till animeringarna, flytet och fĂ„ spelet att kĂ€nnas rĂ€tt var det mest utmanande.
Började frÄn scratch
Spel som bygger pÄ mÀnniskor kan ofta dra nytta av de verktyg som jobbats fram i spelvÀrlden genom Ären för att fÄ rörelser att kÀnnas naturliga. Men fÄ spel innehÄller katter, och Ànnu fÀrre lÄter dig styra dem. För Blue Twelve gÀllde det att titta pÄ videor pÄ katter, och de egna, och frÄn grunden bygga kattens rörelsemönster.
ââDet var mĂ„nga intressanta utmaningar. Men att göra en katt som kĂ€nns trovĂ€rdig och rolig att spela var definitivt klurigt att fĂ„ till, sĂ€ger han.
Spelets katt kan exempelvis klösa pÄ en soffa (nÄgot som Martin-Raget Àr mycket förtjust över) putta ned föremÄl och sÄ klart hoppa.
ââVi tittade pĂ„ klassiska plattformsspel, dĂ€r sjĂ€lva hoppandet Ă€r en utmaning. DĂ€r missar spelaren ofta och faller ned. Men det Ă€r inte sĂ„ en katt rör sig i vĂ„r fantasi. DĂ€r Ă€r de alltid smidiga, sĂ€ger Martin-Raget.
Lösningen blev att katten alltid klarar sina hopp. Rent praktiskt flyttas en symbol kontinuerligt till den plats dit katten för nÀrvarande kan hoppa, och trycker spelaren pÄ hoppknappen gör katten ett skutt dit.
Inspirerat av "Bladerunner"
I övrigt Àr det en del pussel som ska lösas, uppdrag som ska slutföras och fiender som ska undvikas. NÄgra direkta strider med utfÀllda klor Àr det inte tal om. Katten kan ocksÄ med hjÀlp av sin robotvÀn B-12 kommunicera med de mÀrkliga mÀnniskoliknande robotar som befolkar vÀrlden.
ââMiljöerna Ă€r vĂ€ldigt inspirerade av filmer som "Bladerunner". Vi har jobbat mycket med kontraster. Katten som Ă€r gullig och levande och robotarna som Ă€r kyliga och kantiga, sĂ€ger Martin-Raget.
Spelet slÀpps den 19 juli pÄ pc och till Playstation 4/5.
ââDe vi verkligen vill göra nöjda Ă€r kattĂ€gare. För vi har gjort vĂ„rt bĂ€sta för att portrĂ€ttera katterna pĂ„ ett bra sĂ€tt. Spelet Ă€r som ett kĂ€rleksbrev till katten. Men alla som gillar Ă€ventyrsspel i en nytt sammanhang kan nog finna intresse i spelet, sĂ€ger Swann Martin-Raget.