Gerda Àr namnet pÄ spelets huvudperson, en ung sjuksköterska med en tysk, och en dansk förÀlder, som bor i den danska byn Tinglev, inte lÄngt frÄn tyska grÀnsen under andra vÀrldskrigets slutskede.
Inspirationen kom frÄn regissören Hans Von Knut Skovfogeds morförÀldrar, som hjÀlpte den danska motstÄndsrörelsen under andra vÀrldskriget utan att sjÀlva delta i vÄldsamheterna.
ââSĂ„ jag tĂ€nkte: Kan vi inte göra ett spel om nĂ„gon som Ă€r fast i en svĂ„r situation, som försöker att göra det bĂ€ttre i stĂ€llet för att lösa problemen genom att döda alla runt omkring dem? sĂ€ger han.
Olika grupperingar
Det Àr lÄngt ifrÄn Normandies och Stalingrads slagfÀlt. Men Àven om Tinglev Àr ointressant pÄ ytan, likt Midsomer i brittiska tv-vÀrlden, bubblar mycket dramatik dÀrunder.
ââHela idĂ©n Ă€r att visa en ny vinkel, bĂ„da av andra vĂ€rldskriget generellt och hur civila pĂ„verkas under en konflikt, sĂ€ger Von Knut Skovfoged.
Gerda Àr lite mer modern Àn sin omgivning, förklarar Shalev Moran, designansvarig.
ââMen hon Ă€r inte heller en supermoralisk, superprogressiv hjĂ€lte som vi ibland stöter pĂ„. Hon har sina egna problem, hon Ă€r lite av en perfektionist som vill göra alla nöjda.
Det anvÀnder skaparna för att utmana spelarna. NÀr kriget stÀller saker pÄ sin spets tvingas man kanske att vÀlja sida.
ââOm hon inte kan rĂ€dda alla, vem vĂ€ljer hon?
Gerda mĂ„ste hantera byns olika grupperingar â de fyra stora Ă€r motstĂ„ndsrörelsen, ockupanterna, och övriga danskar och tyskar. DĂ€rtill stöter hon pĂ„ personer som rör sig dĂ€remellan, som banditer och svartabörshandlare
ââBerĂ€ttelsen utspelas under nĂ„gra dagar. Spelaren kastas in snabbt i hĂ€ndelserna. Gerda mĂ„ste snabbt reagera och röra sig mellan fraktionerna. Det Ă€r ett drama som utvecklas till en thriller, sĂ€ger Moran.
PoÀngdilemma
Rent spelmÀssigt gÄr Gerda runt i byn och dess omgivning, plockar upp föremÄl och pratar med andra rollfigurer. Spelaren samlar förtroende, som pÄverkar hennes inflytande och bemötande hos grupperingar och personer. Dessa poÀng kan sedan anvÀndas i olika situationer. Ibland avgör slumpen hÀndelseutvecklingen.
ââDet ska inte vara en maktfantasi. Det Ă€r ett svĂ„rt spel, vi ville sĂ€kerstĂ€lla att spelare inte upplever att de blir starkare och bĂ€ttre hela tiden. Spelaren Ă€r alltid utmanad â vill du spara dina poĂ€ng men förlora viktiga hĂ€ndelsemĂ€ssiga intriger, eller anvĂ€nda dem nu och inte ha dem senare? sĂ€ger Moran.
ââVi vill ha nĂ„gra tillfĂ€llen i spelet dĂ€r spelaren tvekar med pekaren över valen och undrar vilket alternativ den ska vĂ€lja, sĂ€ger Shalev Moran.
UtifrĂ„n hur spelaren agerar pĂ„verkas ödet för omkring 12â15 figurer i spelet, och det finns nĂ„gra olika möjliga slut. Tanken Ă€r att det ska locka till omspelningar. Spelet i sig Ă€r ungefĂ€r sju timmar lĂ„ngt.
ââVi förstĂ„r att vi och vĂ„ra spelare inte nödvĂ€ndigtvis har tid att spela 20, 40, 60 timmar. Vi har försökt att inte anvĂ€nda tiden till utfyllnad. Vi har gjort ett spel dĂ€r vi kommer till poĂ€ngen rĂ€tt snabbt, sĂ€ger Hans Von Knut Skovfoged.
Shalev Moran fyller i:
ââVi gör spel för vuxna, dĂ€r vi respekterar inte bara spelarens intellekt, utan Ă€ven dennes tid.