I takt med att spelens grafik blir allt mer visuellt avancerade har fotolÀgen, eller "photo modes" pÄ engelska, blivit allt vanligare.
Utvecklingen har gÄtt snabbt. 2014, nÀr "Infamous: Second son" slÀpptes med fotolÀge var skaparna Sucker Punch nÄgot av pionjÀrer. Nu Àr det snarare ovanligt att grafiskt avancerade spel saknar funktionen.
MÀngder med spelare delar med sig av sina bilder pÄ nÀtet, internationella fototÀvlingar inom fÀltet har börjat dyka upp och spel anvÀnder inte sÀllan möjligheten att ta bilder som en del av marknadsföringen.
"Det Àr fantastiskt"
Dmytro Sjevtjenko, som arbetar pÄ Ubisoft Kiev, var en av dem som tog fram fotolÀget till förstapersonsskjutaren "Far cry 5" 2018. FotolÀget slÀpptes som ett tillÀgg i en sÄ kallad patch.
ââDet var nĂ„got nytt och intressant dĂ„. Det fanns inte sĂ„ mĂ„nga spel med fotolĂ€gen och var inte sĂ„ vanligt i branschen.
Vad som gjorde att spelet passade bra var bland annat en stor öppen vÀrld, med för den tiden vacker grafik. Omkring sju-tio personer jobbade med tillÀgget ett par mÄnader. Ett fotolÀge innebÀr normalt sett att spelet pausas, och spelaren kan röra kameran fritt, stÀlla in exponering, blÀndare och slutare och ibland kontrollera ljus, addera filter och liknande.
ââNĂ€r det sedan slĂ€pptes var hela gruppen chockad över hur det anvĂ€ndes. Ăven om vi försökte att förestĂ€lla oss sĂ„ kunde vi inte ana. Folk Ă€r sĂ„ kreativa, det Ă€r fantastiskt, sĂ€ger Sjevtjenko.
Blommor frÄn ovan
Fawzi Mesmar jobbar pÄ en övergripande avdelning pÄ speljÀtten. Han konstaterar att skaparna numera tar fotolÀgen i beaktande redan tidigt i utvecklingen, och berÀttar att blommorna pÄ ett fÀlt i den historiska actiontiteln "Assassin's creed odyssey" Àr arrangerade i företagets logotyp, nÄgot man bara ser om man som spelare lyfter kameran högt upp i luften i fotolÀget.
ââDet Ă€r nĂ€stan som att spelaren och utvecklarna gör en "hive five", och uppmuntrar spelare att utforska mer med fotolĂ€gena.
Han ser det som att spelares kreativitet slÀpps loss med fotolÀgen.
ââDet anvĂ€nds av mĂ„nga olika typer av spelare. Det finns de som Ă€r konstnĂ€rliga, vissa som gillar de sociala aspekterna â som vill dela sina upplevelser â och vissa som bara vill göra knasiga saker â eller se delar av spelet som man inte hade tĂ€nkt.
De knyter an till den typ av gemenskap kring spel som frodas pÄ sociala medier som Twitch och Discord och forum som Reddit.
ââFotolĂ€gen hjĂ€lper spelarna att ta skĂ€rmbilder pĂ„ sĂ€tt som inte ens vi kan förestĂ€lla oss, det berikar den gemenskapen.
FotolÀgena blir dessutom mer avancerade, och nÀr förra Ärets "Far cry 6" slÀpptes hade Kievkontoret byggt in system som lÄter fotografen ta kontroll över partikeleffekter, ljuskÀllor och "klistermÀrken".
Sjevtjenko har svÄrt att se att nÄgot spel skulle slÀppas utan fotolÀge.
ââDet Ă€r en sĂ„dan fantastisk funktion som lĂ„ter folk anvĂ€nda sin kreativitet, sĂ€ger han.
"Fler spelade spelet"
Det Àr inte bara spel med enorma budgetar som klÀmmer in fotolÀgen. NÀr svenska Thunderful arbetade med sitt "The gunk" lyckades man inte fÄ med ett vid slÀppet, till chefsprogrammeraren Jarl Larssons förtret.
ââNĂ€r vi sĂ„g att spelet började ta form, och hur fint det blev, sĂ„ kĂ€nde jag att det hĂ€r var ett perfekt spel för ett "photo mode". Jag tycker sjĂ€lv att det Ă€r vĂ€ldigt kul att anvĂ€nda dem i andra spel, berĂ€ttar han.
Men nÀr skaparna sÄg att spelare lade ut egna bilder efter slÀppet, sÄ bestÀmde de sig för att göra ett försök. PÄ ungefÀr en mÄnad byggde regissören Ulf Hartelius och Jarl Larsson ett fotolÀge som slÀpptes i en uppdatering.
ââDet gjorde att det var betydligt fler som tog bilder, och det var mĂ„nga som uttryckte mycket uppskattning, sĂ€ger Hartelius.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt kul att följa, för det dyker fortfarande upp nya bilder. Det finns nĂ„gra vĂ€ldigt hĂ€ngivna fotografer som fortfarande startar "The gunk" ibland och tar lite bilder, sĂ€ger Larsson.
FotolÀget blev omskrivet pÄ Xbox blogg, och skaparna tror att det, i och med att bilder spridits pÄ spelet, har gjort att fler fÄtt upp ögonen för titeln.
ââJag vet att mĂ„nga kommenterade bilderna och blev nyfikna. Jag har tyvĂ€rr inte sett nĂ„gra siffror, men jag Ă€r övertygad om att det i sin tur gjorde att fler spelade spelet, sĂ€ger Hartelius.