"Det finns en del ganska ruttna filmspel"

Sex års arbete för att inte bli nedgrävd. Spelutvecklarna Massive från Malmö visste vad de gav sig in på när de skapade ett spel baserat på filmsuccén "Avatar". –Helt ärligt, det finns en del ganska ruttna filmspel genom historien, säger Magnus Jansén, kreativ chef på "Avatar: Frontiers of Pandora".

Magnus Jansén, kreativ chef på "Avatar: Frontiers of Pandora" som lanserades den 7 december.

Magnus Jansén, kreativ chef på "Avatar: Frontiers of Pandora" som lanserades den 7 december.

Foto: Andreas Hillergren/TT

Spel2023-12-10 08:07

"Avatar"-filmerna är en monumental succé. Den första filmen räknas generellt som den ekonomiskt mest framgångsrika filmen någonsin. Uppföljaren "The way of water" är trea på samma lista. Ett spel baserat på samma värld borde alltså vara en given kassako? Nja. Filmlicensspel är en genre som sällan sticker ut kvalitetsmässigt och som har ett långt ifrån lysande anseende inom branschen.

– Helt ärligt, det finns en del ganska ruttna filmspel genom historien, säger Magnus Jansén, kreativ chef på "Avatar: Frontiers of Pandora".

Det mest kända exemplet är förmodligen 1980-talsklassikern "ET" där spelversionen av filmen var så genomusel och floppade så totalt att hela lastbilar fylldes med kassetter som sedermera dumpades i en skräpgrop i öknen i amerikanska New Mexico.

– Så som en kreativ person fanns det en viss tvekan där inledningsvis i projektet, säger Magnus Jansén.

Positiv respons

Den initiala oron försvann dock relativt kvickt, menar Jansén, som efter en rad inledande möten blev mer och mer övertygad om att filmfolket och spelfolket pratade samma språk.

– De fattade att för att göra ett bra licensspel så är det en massa saker som gäller. Man ska inte återskapa filmen, man måste ha massa nytt. Det måste få vara allt som ett spel är bra på.

"Frontiers of Pandora" låter spelaren, i rollen av en Na'vi, utforska den färgsprakande världen både till fots eller ridandes eller flygandes på ett av de många djur som befolkar omgivningen. Människostyrkan RDA agerar, precis som i filmerna, actionäventyrets skurkar.

De inledande recensionerna har varit mestadels positiva. Sajten Metacritic, som samlar betyg, visar att spelet i genomsnitt får 73 av 100. Kritiker hyllar det.

"Som julafton"

För Magnus Jansén och Massive är arbetet med "Avatar" och dess blå invånare långt ifrån över, två tillägg är redan under utveckling och planeras till 2024.

Går lanseringen av något som tagit sex år att utveckla att beskriva?

– Det är alla känslor på samma gång. Det är nästan som julafton, som att bli barn igen. Speciellt med den här kylan och snön vi haft. En enorm själslig förväntan och glädje. Sex år, det är fantastiskt. Och det har varit en underbar resa.

Såväl "Avatar"-filmerna som "Frontiers of Pandora" har ett grönt tema, enligt Magnus Jansén. "Filmfolket förstod att vi inte "bara" skulle göra ett skjutarspel. Det finns tema om kolonialism i den här världen, om att ta hand om naturen."
Såväl "Avatar"-filmerna som "Frontiers of Pandora" har ett grönt tema, enligt Magnus Jansén. "Filmfolket förstod att vi inte "bara" skulle göra ett skjutarspel. Det finns tema om kolonialism i den här världen, om att ta hand om naturen."
Fakta: "Avatar: Frontiers of Pandora"

Spelet är ett fristående äventyr i "Avatar"-universumet. Utvecklingen av "Frontiers of Pandora" har gjorts av en grupp Ubisoft-företag och letts av Ubisoft-ägda Massive med säte i Malmö.

Spelet är ett actionäventyr i förstapersonsperspektiv där spelaren tar rollen som en blå Na'vi som kidnappas av människostyrkan RDA. Planeten Pandora kan utforskas från flygande bestar, ridande eller till fots på egen hand och berättelsen kan spelas igenom tillsammans med en kompis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om