Kallt och mordiskt i norr och söder

Flera av de riktigt tunga namnen passar på att släppa nytt inför hösten med kalla titlar. Och en oväntad finsk succé.

Eva Frantz är en av Finlands största deckarförfattare. Hon är uppvuxen i Helsingfors och bor i Esbo.

Spänningslitteratur2021-09-11 07:00

Deckarsvepet

Liza Marklund rörde om ordentligt i deckarvärlden när hennes ”Sprängaren” kom i slutet av 90-talet. Bara att huvudpersonen var kvinna, hade en rad av de vardagsproblem som vem som helst kan ha och kunde hävda sig. Bra spänningsfaktor också. Sedan dess har hon haft en rad framgångar, även om det blivit lite ojämn produktion. Fast vem är inte ojämn.

Nya ”Polcirkeln” är bladvändande den också, även om intrigen i slutänden blir lite onödigt sökt. Främst lever den i berättelsen om fem tonårsflickor som har en bokcirkel på 80-talet. De får i varsina kapitel berätta om sig och sitt liv. En av dem försvinner och hittas 40 år senare inmurad i ett brofundament. Utredare blir en polis som är jämnårig med kvinnorna, en som de kanske alla var kära i på den tiden ...

Marklund lyckas mycket bra med att skildra tonårstiden, främst i ett litet samhälle i nordligaste Sverige, där amerikanarna har en rymdbas. Lite grundare blir det när berättelsen hamnar i nutid, även om det är en historia man bara måste läsa vidare i. Första delen i en trilogi så det kommer mera.

Lite sökt är också pseudonymen Arne Dahls senaste, ”Islossning”. Här möter vi än en gång Desirée, Sam och Molly (låter som en ungdomsdeckare) som får lösa en serie spektakulära mord. Spännande i sig, om än en aning rörigt. Hans drivna språk håller dock ihop det hela och är som alltid en njutning i sig att läsa. Diskussionerna om trenden att skapa evigt liv är också intressant i sig, det pågår mycket skum forskning där. Höjdpunkten i boken inträffar i tredje meningen från slutet. (Nej nej, fuska inte, läs hela.)

Kommissarie Erik Winter är också han tillbaka. Åke Edwardsson har hämtat hem honom från Spanien i ”Det trettonde fallet”. Också här märks att författaren suttit i djup tankemöda för att få ihop intrigen som startar med att en bil gör en plötslig gir framför Winter och kraschar. Det blir en lång och vindlande utredning som Edwardssons eftertänksamma och ibland snudd på prosalyriska stil får att leva hela vägen. Hans alter ego (?) Winter har många tankar om livet dessutom, dock inte lika många tips på musik och whisky som vanligt.

Finland är inte lika förekommande i deckargenren som övriga nordiska länder. Jag vet inte om det är brist på översättare eller produktion. Roligt i alla fall när det kommer en riktigt bra bok därifrån. Eva Frantz deckare ”För han var redan död” blev en framgång i hemlandet och förtjänar många läsare här också. Den startar med att en mamma hittar ett extra barn i vagnen, ett fall som höggravida och färgstarka polisen Anna Glad får ta tag i. Det blir en utredning med många turer och överraskande vändningar.

Isländska Ragnar Jónasson fortsätter med hög lägstafaktor i ”Aska”, andra boken i hans serie ”Det mörka Island”. Lika bra som förra ”Mörkret”. En spännande historia om kamp mot klockan innan ännu fler offer mister livet. Miljö- och personskildring av sedvanlig klass.

Ännu en spännande och sammansatt kvinnlig polis bjuder Johan Ripås på i ”Sönderlandet”. Nora Wagner har knuffats ut långt i skärgården efter en misslyckad insats med dödlig utgång. Därute ska det väl inte hända något drastiskt? Parallellt med händelseförloppet med en ung kvinna som faller i koma på polisstationen berättas om en grupp biståndsarbetare i Kongo några år tidigare. Hur hänger allt ihop? Ripås berättar övertygande och skickligt med rejäl mersmak. Och det ska komma fler böcker, härligt!

Efter att Anna Jansson tillsammans med sin huvudfigur Maria Wern hade avfolkat Gotland startade hon sin serie med kommissarie Kristoffer Bark i huvudrollen. Nu är det Örebro-området som drabbas, så även i nya ”Dansa min docka”. Det har blivit en historia som sträcker sig över flera generationer, med utvikningar till de övergrepp som begicks i ”mentalvården”. Skickligt iscensatt som vanligt, även om denna inte riktigt lyfter till samma höjder som de föregående.

Vi startade i nord och avslutar i söder. Erfarne författaren Anders de la Motte har slagit sig ihop med komikern med mera Måns Nilsson och skrivit ”Döden går på visning”, första i en serie kallad ”Morden på Österlen”. Det har blivit en underhållande klassisk pusseldeckare. En mäklare till ett kontroversiellt byggprojekt hittas död och det verkar finnas ett antal misstänkta. Det motvilliga polisparet, bufflige nestorn Peter Vinston och nya Tove Esping, får uppdraget att ro den känsliga utredningen i hamn.

Liza Marklund har skrivit en ny bladvändare. I "Polcirkeln" varvas fem kvinnors berättelser.
Nya deckare

Liza Marklund, Polcirkeln (Piratförlaget)