Riktigt så illa associerar inte jag namnet; mina tankar stannar dock i Asien.
Meja, som för några år sedan hördes överallt med hitten "All About The Money" och Ricky Martin-duetten "Private Emotion", är en artist som skulle klassas som lite anonym överallt i världen utom just i denna asiatiska avkrok. Hon är en del av det alltid lika förvånande "Big in Japan"-fenomenet, som även drabbat allt ifrån The Spotnicks till Mando Diao. Dessa "asienvänliga" artister eller band behöver inte alls vara värdelösa, vilket är viktigt att poängtera även i fallet Meja.
Nu är hon hur som helst tillbaka med nya "Mellow" efter en längre tids paus, och tanken är att skivan ska lyfta fram en jazzigare och lugnare sida av henne. En stor del av materialet är bossanova-covers och halvöversättningar från portugisiska, och så länge man inte dör av tristess/solsting eller framläspade refränger om små lejon ("O Leãozinho") är hon helt okej även i dessa mer o-poppiga sammanhang.
En till "Big in Japan"
I ett gammalt härligt Hassan-bus ringer Kristian Luuk till Mejas skivbolag och klagar, å svensk-kinesiska vänskapsförbundets vägnar, på att artistens namn för tankarna till massakern på Himmelska Fridens Torg, "där det mejades".
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Fakta
POP/BOSSANOVA
Meja: "Mellow"
(Epic/Sony Music)