Recension2021-05-28 06:55

Action/Äventyr

Titel: Godzilla vs. Kong

Premiär: 28 maj på bio

I rollerna: Alexander Skarsgård, Millie Bobby Brown, Rebecca Hall

Regi: Adam Wingard

Speltid: 113 min

"Godzilla vs. Kong" har kallats en cynisk kassako. Det må vara sant, men filmen har en maxad matinékänsla och bjuder på samma megafajter som de japanska monsterfilmer som den vill efterlikna. Och vad förväntar man sig egentligen av en film vars titel annonserar ett tungviktarmöte, annat än en datagenererad fest med två monster som pucklar på varandra med Hongkongs skyline som arena.

Jätteödlan Godzilla, som många trodde var människornas vän, dyker upp och ödelägger en forskningsanläggning för det skumma företaget Monarch. Forskaren Nathan (Alexander Skarsgård) anlitas för att rekrytera King Kong som beskyddare. Människorna måste resa till jordens kärna, som rymmer en hel värld dit titanernas ursprung kan spåras. Denna Jules Verne-handling är en hel äventyrsfilm i sig, men "Godzilla vs. Kong" skyndar snabbt fram till mer bombastiskt våld mellan slagskämparna.

Godzilla och King Kong har gjort magplask på varsitt håll de senaste åren. "Godzilla" (2014) var en humorlös nytändning för den japanska ödlan, som från början var en allegori över kärnkraftens faror. Trots titeln innehöll den bara runt 20 minuter med själva monstret. Uppföljaren "Godzilla: King of the monsters" (2019) var mer underhållande tack vare sin ofrivilliga löjlighet. "Kong: Skull island" (2017) använde en fond av Vietnamkrigsfilm för den stora apans återkomst. I min recension av filmen hoppades jag att uppföljaren skippade människor helt. "Godzilla vs. Kong" uppfyller nästan min önskan: ett överflöd av datagenererade bilder som förvandlar skyskrapor till smulor utan en tanke på civila förluster.

Jag såg filmen på bio och fajtscenerna var episka, men om de gör sig lika bra på en mindre skärm är osäkert. Därför är det välkommet att fler biografer nu öppnar.

De mänskliga rollfigurerna levererar hellre än bra. Alexander Skarsgård och hans gäng fungerar som dramaturgiska vägvisare. En sidohandling med en konspirationsteoretiker och två tonåringar som vill avslöja sanningen bakom Monarch faller däremot platt. Och ett par rollfigurer från de tidigare filmerna har pliktskyldigt kastats in i helt onödiga scener. Men man ska inte klaga. "Godzilla vs. Kong" är ett rent barnsligt nöje och påminner mig om hur kul en stor och dum film kan vara.