Tom och Jerry jagar biljettintäkter i sömnig nystart

Den nya filmen om Tom och Jerry känns allt annat än ny i sitt hopkok av gamla utnötta klyschor.

"Tom och Jerry" är ett pinsamt försök att introducera två en gång i tiden älskade figurer för en ny generation.

"Tom och Jerry" är ett pinsamt försök att introducera två en gång i tiden älskade figurer för en ny generation.

Foto: © 2020 Warner Bros. Entertainment Inc. All Rights Reserved.

Recension2021-05-28 06:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Barnfilm/Komedi

Titel: Tom och Jerry

Premiär: 28 maj på bio

I rollerna: Chloë Grace Moretz, Michael Peña, Patsy Ferran

Regi: Tim Story

Speltid: 101 min

Betyg: 1

Visst är det bra med återvinning, men idisslandet av urlakade varumärken från förr kan ibland gränsa till publikförakt. (Alla som har längtat efter att se Tom och Jerry instagramma från en drönare räcker upp en hand.) Bortsett från samtidsmarkörerna är denna omstart sprungen ur det 1940-tal som skapade figurerna.

Filmens handling, i vilken den unga tjejen Kayla (Chloë Grace Moretz) försöker göra karriär på ett lyxhotell, äter tid från titelfigurernas galna upptåg. Genomlidandet av denna påminner om de mer "seriösa" delarna i en Bröderna Marx-film, fast med desto magrare belöning som påföljd. Med löften om slapstick och ohämmad anarki känns filmens kristna moralkakor dessutom extra svårtuggade. Det känns väldigt amerikanskt att filmen inte vågar visa hundbajs – men däremot misshandel medelst yxor och strykjärn.

Att regissören Tim Story försöker tillfoga lite "swag" med ett hiphop-soundtrack fungerar självklart kontraproduktivt. Få saker är pinsammare än när antikverade seriefigurer försöker vara hippa. I ansträngningen att vara alla till lags slår filmen knut på sig själv. Slutresultatet gör nog ingen glad. Möjligtvis att staden New York är nöjda med den som reklamfilm betraktad. Filmens enda favör är blandningen av tecknat och otecknat, vilken dock delas av många andra filmer – betydlig mer uthärdliga.