Recension2022-03-18 06:50

Action/Thriller

Titel: Svart krabba

Visas på: Netflix

I rollerna: Noomi Rapace, Jakob Oftebro, Erik Enge

Regi: Adam Berg

Speltid: 110 min

I en nära framtid utkämpas ett krig mellan ett fiktivt land i Norden och en opreciserad brutal fiende på andra sidan vattnet. "Svart krabba" är baserad på Jerker Virdborgs roman från 2002. Filmatiseringen har ändrat kön på den manliga huvudpersonen Edh, som nu spelas av Noomi Rapace: en elitsoldat som rekryteras för att leverera ett antal värdefulla kapslar med okänt innehåll till en styrka bakom fiendens linjer.

Det är vinter och operationen måste genomföras på långfärdsskridskor. Ett självmordsuppdrag, men det cyniska befälet (David Dencik) lovar Edh att hon ska få återförenas med sin kidnappade dotter om hon lyckas. Hennes team består av ett gäng tveksamma typer som alla verkar ha egna motiv. Väl ute på isen börjar gruppens dynamik krackelera, samtidigt som de upptäcker att uppdraget kanske inte är så ädelt.

Tempot är medryckande och naturens element och kylan ramas in snyggt av norrsken över den spegelblanka isen. "Svart krabba" är inte intresserad vad som har lett fram till samhällets kollaps, utan fokuserar mer på de svåra avvägningar som måste göras i desperata tider. Inte helt olikt den österrikiske regissören Michael Hanekes "Vargens tid" (2003).

Filmen är milt klichéartad och har ett något generiskt persongalleri. Men ändå: en skandinavisk postapokalyps som man inte behöver skämmas för, det är värt att fira.