Som nyinflyttad i Hudiksvall för 40 Är sedan slogs jag av just den kÀnsla som John Ajvide Lindqvist beskriver i inledningen till sin nya roman. Den om vÀnlighetens alla smÄ tecken i smÄstaden, som i Ajvide Lindqvists fall Àr NorrtÀlje. Minns alltsÄ de glada kassörskorna pÄ Domus, som bÄde svarade och skrattade. Kontrasten mot glÀdjelöshetens Stockholm.
Skillnaden Àr att det inte fanns nÄgonting hemskt inunder, ingen skrÀck i Domus kÀllare eller pÄ de smÄ innergÄrdarna bland trÀhusen. Inga hemliga krafter hÀrjade i hamnen, inga avgrundens avarter i sjukhusets kulvertar. MÀnniskor var vad de lÀt och sÄg ut att vara, vÀnliga och med stark dialekt. Stora fasa hade intrÀffat senast Är 1721 nÀr ryssarna brÀnde ned staden.
Sjuhundra sidor skrÀck Àr mycket. SÄ lÀnge den tyglas inom smÄstadsramen och blir till kontrast gÄr det vÀl an. NÀr den dÀremot frigör sig slÀpper den fiktion som Àr tÀnk att verka fullt ut. NÀr John Ajvide Lindqvists prosa vecklar ut sig till hyperrealistiska personportrÀtt visar han sitt yrkeskunnande, men nÀr skrÀcken fÄnar till sig undrar man varför? NorrtÀlje lever ju ÀndÄ, utan ondskans makt. HÀr finns ju hela galleriet av smÄstadstyper: de ordentliga och de fallna, de kloka och de dumma. Ondskan som bemÀktigar sig envars sinne Àr för mycket, Àven om den tilldelas symbolik för vÄr tid.
Redan i romanens första kapitlet introduceras tvĂ„ avgörande personer: de gĂ€ngliga tonĂ„ringarna Max och Johan, varav den förste ser varsel pĂ„ ett helt personligt sĂ€tt â som avgörande syner. Deras bestigande av den jĂ€ttelika silon Ă€r filmiskt tydlig, spĂ€nnande och otĂ€ck. Men det finns ocksĂ„ andra personer, till exempel Marko och Maria, som har med sig högst reell fasa som flyktingar frĂ„n Bosnien. Ajvide Lindqvist behĂ€rskar hantverket in i det minsta. Metaforerna Ă€r absoluta, som nĂ€r Max efter att ha Ă€tit psykofarmaka beskrivs som en MP3-version av sig sjĂ€lv, med kapade toppar och dalar. HĂ€r, tror jag, ligger den egentliga behĂ„llningen av romanen: samtidscenerna med samtidssprĂ„ket och gestaltningen av allt det som finns utanför medelklassen. Jag uppskattar till och med lektionen i hur man spelar PokĂ©mon Go.
"VĂ€nligheten" handlar bĂ€st om detta titelord, mest i formen av vĂ€nskap. Som den mellan Johan och Max, eller om Marko och hans missriktade vĂ€nlighet mot förĂ€ldrarna och tron om att allt gĂ„r att köpa för pengar. Och sĂ„ vĂ€nlighetens baksida: missunnsamheten och ressentimentet. Men boken har ocksĂ„ en ovĂ€ntad poetisk sida, som i det underbara kapitel som heter "Vinden hĂ„ller tal", dĂ€r vinden blir en överhistorisk gestalt som lĂ„ter bĂ„de skapelsen och NorrtĂ€lje ta form under sitt överinseende, en blandning av lokalhistoria och Mosebok â men vackert. Och vackert Ă€r ocksĂ„ sprĂ„ket, följsamt, snabbfotat och humoristiskt, Ă€ven nĂ€r det fĂ„ngar samtidens nyfattigdom och armod.
De mindre framgĂ„ngsrika presenteras först och blir en stĂ€mningsgrund, som syskonen Siw och Anna â en folkhemsk fulltrĂ€ff. Det Ă€r innan ondskan gör entrĂ©. Centrerad runt en mycket fysisk företeelse i form av en hamncontainer med sjĂ€lva ohyggligheten inuti sig. InnehĂ„llet verkar bĂ„de pĂ„ kort och lĂ„ng sikt och smĂ„stadens mysighet krymper. Ja, det Ă€r som fredagsmys ungefĂ€r. Och ganska ointressant eftersom ondskan aldrig blir mer Ă€n ett alternativscenario till det verkliga NorrtĂ€ljes pĂ„gĂ„ende drama med levande mĂ€nniskor som befolkar klassiker som Roslagsbowling och Flygfyren.