Recension2021-04-01 06:55

Dokumentär

Titel: Knutby: I blind tro

Premiär: 4 april på HBO Nordic

Skapad av: Anton Berg och Martin Johnson

Regi: Henrik Georgsson

Antal avsnitt: 6

Behöver vi verkligen ännu en dokumentär skildring av tragedin i Knutby? Åtskilligt har skrivits, pratats och filmats tidigare, händelserna har dramatiserats på Uppsala stadsteater och så sent som i höstas sände SVT en dokumentär i sex delar om Knutbydramat. Men om SVT hade fokus på gruppdynamiken i Filadelfiaförsamlingen i den uppländska byn, så har de båda undersökande reportrarna Anton Berg och Martin Johnson i HBO-serien i stället satt brottsutredningen under lupp.

För regin står "Bron"-regissören Henrik Georgsson och det är tydligt att serien är gjord för internationellt bruk. Men alla talar svenska – utredande poliser, åklagare och församlingsmedlemmar redogör återigen för vad som hände. I januari 2004 blev en kvinna skjuten till döds i sin säng i Knutby och en man i ett grannhus fick en skottskada i käken. En ung kvinna, "Barnflickan", greps och erkände brotten – och att hon varit under inflytande av en pingstpastor. De båda dömdes, hon till rättspsykiatrisk vård för gärningen och han till livstids fängelse för att ha påverkat henne till dådet.

Pastorn, Helge Fossmo, inleder serien intervjuad i nutid. Han hoppas att sanningen nu äntligen ska komma fram. Oklart dock vad han menar. Desto mer obehagligt är det då vi får se honom flina sig igenom filmade polisförhör 17 år tidigare.

Journalistduon har tröskat igenom undersökningsmaterial som inte visats offentligt förr. De gnetar sig igenom en sex timmar lång filmad rekonstruktion av skotten, samt telefonlistor och högar med protokoll medan de resonerar med varandra, rutinerade krimpoddare som de är ("Spår"). Till deras triumfer hör en intervju med "Barnflickan" – det är Sara Svenssons hittills enda om händelserna. Duons ihärdighet drivs av att dömda har fått resning förr av envetna journalisters jobb. En och annan brist i utredningen plockas fram. Men de trådarna släpps snabbt. Det blir också lite för många tidshopp och berättandet är hackigt. Materialet kunde även ha klippts hårdare. (Är sex avsnitt en tvingande formel för true crime?)

Serien avslutas med en riktig cliffhanger. Men blotta tanken på en säsong till om denna smet av religion, maktkamp, sex och död i Knutbysekten får åtminstone mig att längta efter nåd.

Den nya dokumentären om Knutbydramat innehåller bland annat en intervju med Sara Svensson, som i pressen blev känd som "Barnflickan". Det är hennes hittills enda intervju om händelserna 2004.