Drama
Titel: Belfast
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Jude Hill, Caitriona Balfe, Judi Dench
Regi: Kenneth Branagh
Speltid: 97 min
Betyg: 3
NĂ€r den nordirlĂ€ndska huvudstaden Belfast omnĂ€mns Ă€r det inte C. S. Lewis och Van Morrisons födelseort, textilindustrier eller varvet dĂ€r fartyget Titanic byggdes som man först kommer att tĂ€nka pĂ„. Snarare tĂ€nker man pĂ„ en etniskt delad stad som under det senaste seklet har prĂ€glats av spĂ€nningar mellan den protestantiska befolkningen och den katolska minoriteten. Den brittiske regissören och skĂ„despelaren Kenneth Branagh har gett sig i kast med att göra en personlig film om sin egen Belfast-uppvĂ€xt under den stormiga tid pĂ„ 1960-talet nĂ€r en vĂ„ldsvĂ„g svepte över staden. Resultatet â en kĂ€rleksförklaring till regissörens unga jag â Ă€r melodramatisk nostalgiporr i svartvitt som lajvar amerikansk 1960-talsfilm.
Ă
ret Àr 1969 och nioÄringen Buddy (charmerande nykomlingen Jude Hill) lever arbetarbarnsliv i en idyllisk del av Belfast dÀr barnen spelar boll pÄ gatorna och alla hÀlsar glatt och kÀckt pÄ varandra. Den blonda gossen hör i förbifarten om "The troubles" och bevittnar det eskalerande vÄldet pÄ gatorna men Àr huvudsakligen upptagen av barndomens engagerande dramatik och bus, sin första förÀlskelse och familjelivet med det bildsköna förÀldraparet "Ma" (Caitriona Balfe) och frÄnvarande "Pa" (Jamie Dornan) som jobbar i England, samt farförÀldrarna "Granny" (fenomenal Judi Dench) och "Pop" (Ciarån Hinds). NÀr konflikten mer och mer börjar sippra in i familjens liv övervÀger de att flytta till England, vilket sÀtter Buddys trygga och oskuldsfulla barndom pÄ prov.
Problemet med Kenneth Branaghs film Ă€r att Belfasts gator, karaktĂ€rerna, de stiliserade konflikterna och patosfyllda scenerna till Van Morrisons musik kĂ€nns oerhört konstlade. Haris Zambarloukos foto Ă€r förvisso spektakulĂ€rt men det förstĂ€rker bara kĂ€nslan av att tvingas rulla runt i Branaghs brutala sentimentalitet som romantiserar den blodiga tiden. De grepp som delvis funkade i den polska filmen "Cold war" och den mexikanska "Roma" â svartvita nostalgiska halvbiografiska 2010-talssyskon till Belfast â Ă€r numera sĂ„ överexploaterade att jag undrar om det finns nĂ„gon som helst nĂ€ring kvar att hĂ€mta ur dylika förklĂ€dda det var bĂ€ttre förr-försköningar.