Vass kritik mot ett helsjukt skolsystem

Chen Nian (Zhou Dongyu) utsätts för grov mobbning till dess att hon möter sin småfifflande riddare Xiao (Jackson Yee) i filmen "Beskyddaren".

Recension2022-04-22 07:00

Titel: Beskyddaren

I rollerna: Zhou Dongyu, Jackson Yee, Fang Yin

Regi: Derek Tsang

Speltid: 135 min

Chen Nian är en toppstudent. Hennes mamma har diverse skitjobb på annan ort. Hoppet om ett bättre liv kan uppnås med hjälp av att dottern kommer in på universitetet, helst det i Beijing. Mitt under hårdpluggandet inför proven till högskolan, i Kina och Hongkong kallade "gaokao", tar en av Chen Nians klasskamrater livet av sig. Flera av skolans elever filmar offret med sina mobiler. Chen Nian är den enda som visar medkänsla för den döda. Enligt mobbarnas bisarra logik får hon därför ta över rollen som nytt mobboffer. Mobbingen är grov, rena övergreppen.

På vägen hem en kväll avbryter Chen Nian ett bråk mellan några unga män. Som tack vill den påhoppade killen bli hennes beskyddare längs skolvägen. Motvilligt accepterar hon. Mellan de två, a-studenten och smågangstern, växer det sedan fram en djup vänskap. Det socialt färgade dramat får kriminalthrillerinslag då paret blir misstänkta för mord på en av mobbarna. Men aldrig förloras det ömsinta berättargreppet runt den unga, spröda Chen Nian, så fint gestaltad av Zhou Dongyu och hennes trasklädda riddare Xiao, spelad av Jackson Yee.

Kameran följer Chen Nian svepande längs slitna, skitiga gator och bland myllret av elever i skoluniformer. Den följer också Xiaos dagliga liv bland skumma spelhallar och småfifflare, med bilder i en blågråskala och ofta med tvära klipp. Motiv och klippteknik för tankarna till 1960-talets franska filmvåg, där människor på livets skuggsida och deras val blev teman för odödliga filmberättelser som Truffauts "De 400 slagen" och Godards "Till sista andetaget".

Filmen var 2021 Hongkongs Oscarsbidrag – den självstyrande kinesiska regionens första på 30 år. Efter premiären lade den kinesiska staten in en text i slutet om vilka åtgärder som har satts in för att stävja mobbing. Likafullt är det en stark bild som ges av ett pressande skolsystem där allt handlar om att vinna eller försvinna vid ett enda prov. Hela familjens ära står på spel för eleven, som ska göra sig gällande bland miljontals jämnåriga.

Men för att återknyta till den franska filmvågen så är "Beskyddaren" även en film där enskilda och inte kollektiva hjältedåd spelar roll i en djupt humanistisk berättelse. Den är något så sällsynt som en sevärd och berörande historia om individuell moral och ytterst om innerlig kärlek.

När en mobbad klasskamrat begår självmord är Chen Nian (Zhou Dongyu) den enda som visar medkänsla. Enligt mobbarnas bisarra logik får hon därför ta över rollen som nytt mobboffer.