Recension2021-03-05 06:50

Komedi

Titel: En prins i New York 2

Premiär: 5 mars på Amazon Prime

I rollerna: Eddie Murphy, Arsenio Hall, Jermaine Fowler

Regi: Craig Brewer

Längd: 110 min

För 30 år sedan åkte den bortskämde och stenrike prins Akeem (Eddie Murphy) till Queens (!) i New York för att hitta en blivande drottning. Nu är han sedan länge gift med sin Lisa, har tre tuffa döttrar och lever i det fiktiva afrikanska Zamunda i ett lyxpalats à la Hollywood. Plötsligt gör Wesley Snipes en småknäpp entré som hotfull general. Det är bäst att Akeem låter sin äldsta dotter gifta sig med hans son, annars väntar inbördeskrig. I samma veva får Akeem lyckligtvis reda på att han har en son som blev till i New York innan han träffade hustrun. För att hämta hem landets tronföljare beger han sig än en gång till Queens med sin kompis Semmi (Arsenio Hall).

Intrigen har rötter i kända sagor. Filmen bygger också på återseenden, flera från den ursprungliga och nästan helt svarta ensemblen är med igen. Som till exempel den nu 91-årige James Earl Jones. Det mesta berättas som det gjordes i den stora filmfabriken i väst på 1940-talet. Det är glitter, dans och glamour på blanka marmorgolv, fast här med afroamerikansk musik som ljudmatta. Ett feministiskt tema anas. Ibland hörs lite kul gliringar om traditioner. Men flera skämt är interna, alltför många handlar om sex och några är bara vulgära. Filmens musik är ändå medryckande och de gränslöst kitschiga kreationerna som bärs vid Zamundas hov är rena tittgodiset.