Recension2021-05-07 06:45

Komedi

Titel: Mäklarna

Premiär: 7 maj på Dplay

I rollerna: Kjell Bergqvist, Cecilia Frode, William Spetz

Regi: Patrik Eklund

Antal avsnitt: 6

Det var med viss förvåning som jag konstaterade att man efter 15 år gör en ny säsong av tv-serien "Mäklarna". Själva konceptet – en komediserie med mild svärta – känns ganska daterat. Men laguppställningen tar det hela i mål ändå, även om det blir svajande och ojämnt.

Kjell Bergqvist excellerar i den här typen av roller: neddekad men charmig överlevnadsexpert. Han är fortfarande perfekt i rollen som den skrupelfria mäklaren Kaj Modin. Han har den perfekta tajmingen även när skämten är usla. Och manusförfattaren Ulf Malmros behärskar genren till fullo. Hur dumma Malmros rollfigurer än är så blir de levande tack vare hans kärlek till dem. Kaj Modin vill dra sig tillbaka och ta det lugnt, men ändå få in pengar från verksamheten. Men det mesta går förstås fel. Det hjälper knappast att ta in den korkade Vilma (Cecilia Frode trivs tydligt i rollen) eller praktikanten Kevin (William Spetz som klippt och skuren) som ett slags målvakter. Lägg till Lotta Tejle som exfrun som nu lever singelliv.

Med allt som händer på bostadsmarknaden ligger förstås "Mäklarna" rätt i tiden. Men serien måste likväl förses med en pilsnerfilmsvarning. Att Kaj Modin har prostatit och måste kissa i parti och minut bidrar inte med någonting. Den sortens inslag kan med fördel minska i den fortsättning som känns given. Om nu inte Mäklarsamfundet stämmer produktionen.