Vilda västern som du aldrig sett den förut

Jane Campions helgjutna drama "The power of the dog" är en insiktsfull närstudie av en självutplånande machokultur i vilda västern-miljö.

Benedict Cumberbatch är briljant som alfahannen Phil i "The power of the dog". Han fyller rollen till brädden med undertryckt aggression, begär och djupaste sorg.

Recension2021-11-19 10:00

Vilda västern som fiktiv miljö och filmgenre har varit en viktig byggsten i mytbildningen om Amerika och i formandet av ett seglivat manlighetsideal, där mannen är råbarkad, fåordig och handlingskraftig. När genren på senare tid har fått ett uppsving är det oftast med revisionistiska förtecken, i försök att vrida och vända på den maktordning som togs för given på 1930-talet. "The power of the dog", baserad på Thomas Savages roman med samma namn, är ingen westernfilm i ordets rätta bemärkelse, utan ett westerndrama som använder sig just av filmtraditionens konventioner och motiv för att undersöka myten om mannen.

Berättelsen kretsar kring Phil (Benedict Cumberbatch) som driver en ranch med sin bror George (Jesse Plemons) i Montana, år 1925. Deras sambotillvaro vänds upp och ned när George gifter sig med änkan Rose (Kirsten Dunst) som flyttar in med sin son. Phil är den dominanta av de två bröderna och han är inte sen med att förmedla sitt missnöje genom olika former av psykologisk terror gentemot nykomlingarna.

Ett sätt på vilket Phil utövar kontroll är genom språket – han styr samtalet i den riktning han vill, vilket också leder till en ordlöshet mellan honom och brodern, där möjligheten till verklig närhet utplånas. Deras asymmetriska relation blir tydlig redan i den stund då George berättar att han tänker gifta sig, för Phil trivs med sin bror och tycks tro att de har en jämlik och ömsesidig relation, medan George längtar efter en fru – en längtan som han aldrig har fått möjlighet att sätta ord på för sin bror.

Teman som kön, makt och kuvad sexualitet löper som en röd tråd genom Janes Campions filmografi och "The power of the dog" är inget undantag. Däremot är det första gången som hon sätter en man i huvudrollen.

Inledningsvis kan uppdelningen mellan de olika rollerna (machomannen, den milde mannen, den ömma modern) upplevas som schematisk, och den könspolitiska ansatsen alltför självmedveten. Är detta ännu en berättelse om en taskig man med ett sargat inre? Nej, eller jo, men det visar sig att Campion gör något alldeles eget med berättelsen. Rollerna och maktordningen blir komponenter i en intrikat och djuplodande närstudie av toxisk maskulinitet, där vikten av Cumberbatchs rollprestation inte kan betonas nog. Han är inget annat än briljant som alfahannen Phil, en roll som i en annan tolkning hade kunnat överspelas, men som här fylls till brädden med undertryckt aggression, begär och sorg.

Även om filmen vacklar något i tempo bärs den på det hela taget upp av ett kompakt manus som navigerar vändningar i handlingen med precision. Jag ställer mig däremot frågande till kapitelindelningen, som känns som en omotiverad rest av den litterära förlagan, och som ger berättelsen en konstgjord puls.

Som westernskildring är filmen däremot rik, inte minst för att Campion har stor omsorg om detaljer och texturer, och precis som i hennes mest hyllade film "Pianot" (1993) vävs de vackra landskapsbilderna in på ett meningsfullt sätt utan att bli poserande. Här finns också en direkt blinkning till just "Pianot". Men "The power of the dog" står sannerligen på egna ben, och den bevisar att Campion är i högform.

Regissören Jane Campion visar högform i filmen "The power of the dog" – den första av hennes filmer med en man i huvudrollen.
The power of the dog

Visas på: Bio (Premiär 19 november) och Netflix (Premiär 3 december)