Det Àr mycket som överraskar med Lydia Sandgrens roman "Samlade verk". Mest förbluffande Àr det faktum att det Àr en debutroman. Tonen och anslaget Àr sÀkert. Aktörerna Àr verkliga och tydliga utan att för ett ögonblick bli karikatyrer. HÀr finns Àven ett psykologiskt djup som navigerar mellan realism, sorg, övergivenhet, satir och varm humor.
"Samlade verk" Ă€r en roman pĂ„ 700 sidor â dĂ€r orden mellan raderna bjuder pĂ„ lika mĂ„nga sidor. En humanistisk fest dĂ€r konsten, filosofin, litteraturen, historian och psykologin driver berĂ€ttelsens gestalter mot framgĂ„ng och nederlag.
Romanen kretsar kring en vÀnskapshistoria med drag av "En förlorad vÀrld". BerÀttelsen rör sig mellan nu och dÄ. Tre vÀnner frÄn studietiden i Göteborg vÀxer samman och isÀr. KonstnÀren Gustav, som efter studier pÄ Valand gör en lysande karriÀr, Àr snÀll, socialt vilsen och tilltagande alkoholiserad. Martin, filosofistuderande med drömmen om att bli författare, som slutar som medioker bokförlÀggare med lÄdor fulla av oavslutade manuskript. Och sÄ Cecilia som briljerar och spÀnner över alla omrÄden, ambitiös och mÄlmedveten men ocksÄ skör. Uppvuxen i Etiopien dÀr pappan arbetade som lÀkare för en bistÄndsorganisation, men uppryckt ur sin vÀrld dÄ familjen ÄtervÀnder till Sverige.
Cecilia gifter sig med Martin. Hennes framgÄng kastar skugga över Martins oförmÄga att slutföra sina projekt och vÀcker hans avund. NÀr Cecilia en dag försvinner och lÀmnar allt försÀtter hon bÄde Martin och Gustav i vilsenhet. Hon överger Àven sina barn Rakel och Elis. BerÀttelsen följer den psykologistuderande Rakel, som vid ett lektörsuppdrag för pappas bokförlag möter spÄr av sin mamma i den tyska roman hon ska granska. Sandgren ger lÀsaren möjlighet att stÀlla sig frÄgan vems berÀttelse detta egentligen Àr. Svaren kan skifta dÄ hon kommer dem alla nÀra.
Martin Àr den som mest famlar kring sin identitet, samtidigt som han lÀmnas ensam med blöjbyten, matkassar, egenföretagande och lÀxlÀsning. I boken finns Äterkommande utdrag ur en intervju med Martin, dÀr frÄgan stÀlls om vad som utmÀrker en bra författare. Martin svarar beskÀftigt pÄ det han sjÀlv aldrig kunnat uppnÄ.
Hans förebild Ă€r den fiktive författare William Wallace. Ăr det en slump att Wallace Ă€r namne med den skotske frihetskĂ€mpen vars först framgĂ„ngsrika revolt slutade i nederlag och död? Inget blir som man hoppas.
BerÀttelsen söker sig hela tiden mot Cecilia. Vad fick henne att lÀmna allt, och vart tog hon egentligen vÀgen? Rakels eftersökningar vÀxer mot slutet till en thriller, utan annat brott Àn att vi alla Àr mÀnniskor med brist och storhet. Det Àr svÄrt att lÀgga frÄn sig boken och den kostade mig mot slutet en sömnlös natt, vilket Àr ett billigt pris för denna roman.
DÀrtill kommer sprÄket som Àr underfundigt och fyllt av metaforer och varm cynism. Enstaka meningar har ett förtÀtat innehÄll som jag skulle behöva flera sidor för att förklara. Sandgren plockar ofta hem ett stycke i boken med en trÀffsÀker kommentar. Hon vandrar tryggt mellan olika tider, vilket gör lÀsningen till ett pussel dÀr nya bitar stÀndigt faller pÄ plats.
Egentligen Àr allt mycket sorgligt i denna vackra och studentikosa roman. Men som Karen Blixen en gÄng sa: "Allt lidande kan bli buret om det finner sin plats i en berÀttelse." "Samlade verk" Àr nÄgot av det bÀsta jag lÀst pÄ riktigt lÀnge.