Tjänsteflickan Jane (Odessa Young) avslutar en romantisk affär medan makarna Niven (Colin Firth, Olivia Colman) sörjer sina döda söner i filmen "Mothering sunday".

Recension2022-04-14 06:50

Titel: Mothering sunday

I rollerna: Odessa Young, Colin Firth, Olivia Colman

Regi: Eva Husson

Speltid: 104 min

Det är 1924 och den fjärde söndagen i fastan, då man i Storbritannien enligt tradition firar mors söndag. Tjänstefolket får ledigt för att hälsa på där hemma, och herrskapet ger sig ut på picknick. Hos paret Niven (Colin Firth, Olivia Colman) arbetar den föräldralösa Jane Fairchild (Odessa Young), som alltså har hela dagen för sig själv och till skillnad från alla andra är fri att göra precis vad hon vill.

Det ingen vet är att hon har haft en affär över klassgränserna med Paul Sheringham (Josh O'Connor), som snart ska gifta sig. Den här dagen tillbringar de tillsammans, nakna i hans stora tomma hus, innan de var för sig måste påbörja sina nya liv. Filmen hoppar på ett fragmentariskt vis mellan en äldre, skrivande Jane och denna unga version av konstnären som ung tjänsteflicka. Den följer också överklassfamiljerna som tycks ha stelnat i sorgen efter sina söner – alla utom Paul dog i första världskriget. Överallt finns spår av dem, James, Fred och Dick, och Paul förlorar sig gång på gång i minnen av barndomen som de delade.

Den kvinnliga författarens kalejdoskopiska liv för tankarna till Nobelpristagaren Doris Lessings roman "Den femte sanningen" från 1962, medan den levnadströtta överklassnostalgin påminner om "En förlorad värld" – den fantastiska tv-versionen från 1981 av Evelyn Waughs roman med samma namn. "Mothering sunday" har också en litterär förlaga av författaren Graham Swift, och har översatts till film av manusförfattaren Alice Birch ("Lady M", "Normala människor") och den franska regissören Eva Husson, som nominerades till Guldpalmen för sin andra långfilm "Girls of the sun" (2018).

Men det som slår an starkast är i slutändan inte Janes liv, utan bilden av föräldrarna som sitter ensamma kvar runt picknickbordet, efter att de gemensamt har förlorat hela barnaskaran i kriget. Colin Firths och Olivia Colmans skådespelarinsatser ger en nivå av allvar som stannar kvar, och man önskar att man hade fått se mer av dem. Annars är "Mothering sunday" en enkel romantisk berättelse på gränsen till det generiska, som ger en drömsk bild av kärlek, sex, sorg, skrivande och död.