Fyller ett viktigt hål i svensk litteratur

Suad Alis debutroman ger kött och blod till de upplevelser som många har tvingats gå igenom på sin flykt till Sverige.

Suad Ali är född i Somalia 1990 men flydde som barn till Sverige. Hon är uppvuxen i Åtvidaberg och i Linköping. "Dina händer var fulla av liv" är hennes första bok.

Recension2020-11-14 06:50

Suad Ali

Dina händer var fulla av liv

Det nyligen nedbrunna flyktinglägret på Lesbos. Lämmeltåget av hårt prövade flyktingar som i desperation försöker ta sig över Europas höga murar. Den nästan ikoniska bilden av treåriga Alan Kurdi som spolades i land efter att ha drunknat på sin flyktväg över Medelhavet. Allt detta rullar på min inre biograf när jag läser Suad Alis debutroman.

"Dina händer var fulla av liv" är en berättelse som handlar om migration och om flykten undan krig. Men den handlar också om livet innan kriget liksom om vardagen i det nya landet Sverige. Romanens Nora växer upp med kristallkronor i taket och mjuka mattor under fötterna men berövas allt av kriget. Även sin far och sin make som dör under flykten mot Europa. Allt medan mamman och systern blir kvar i det krigshärjade Somalia. I Sverige försöker Nora och hennes dotter forma ett värdigt liv, vilket visar sig svårt. Inte bara på grund av sorg och trauman, utan också på grund av rasismen, trångsyntheten och det rigida svenska systemet som sätter Nora att städa toaletter i stället för att jobba som den lärare hon är.

Suad Ali har jobbat med migrationsfrågor och var 2018 värd för "Sommar" i P1. Och även om språk och gestaltning inte alltid sitter som det ska så är hennes debutbok en mycket stark berättelse. Den fyller ett viktigt hål i den svenska litteraturen. Inte minst för att skapa förståelse, igenkänning och medmänsklighet på det sätt som bara litteratur kan göra.