Hopp och kärlek övertrumfar tragedierna i Mary Beth Keanes hyllade roman "Fråga mig igen".

Mary Beth Keane (född 1977) är en amerikansk författare. Hon har i USA rankats som en av de bästa författarna i sin generation. "Fråga mig igen" är hennes första bok på svenska.

Recension2021-05-29 06:45

Mary Beth Keane

Fråga mig igen

Övers. Julia Gillberg

Mary Beth Keane har rankats som den unga amerikanska litteraturens stjärnskott. Hennes tredje roman "Fråga mig igen" – hennes första på svenska – konsoliderar onekligen hennes tätposition. Med andlös närvaro skriver hon om kärleken som vårt enda hopp i en skoningslös värld.

Keane är född i New York och har irländskt påbrå. Irländsk bakgrund har också flera av centralgestalterna i romanen. Chockvågen som unga irländare kände på 1970-talet när de kom till New York och såg folk gå omkring i underbyxor på torgen fortplantar sig ända in i hennes bok. Katastrofer drabbar dessa människor. Barn överges. Vuxna sviks. Ingenting blir som man trott. Ändå lyser och sprakar en hoppfullhet bakom tragedierna. Där finns hela tiden någon som tar emot och mildrar törnarna. Och det är inte Gud. Det är vanliga strävsamma människor med stora hjärtan. Man vill ta henne i famn, hela denna underbara Keane, för att hon ser var frälsningen finns och skildrar det så vilt och levande och troskyldigt.

Så för Guds skull – läs hennes bok om grannbarnen och skolkamraterna Kate och Peter som förblir livslångt sammanbundna, trots att Peters psykotiska mamma splittrar Kates pappas ansikte och hela liv med ett pistolskott. Och lyssna på Peters farbror George som handfast hjälper Peter och tröstar honom med följande ord när föräldrarna sviker: "Vuxna inte har bättre koll på vad de håller på med än vad barn har."