Recension2021-09-24 06:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Titel: Arvet

Visas pÄ: Bio

I rollerna: MaĂŻwenn, Fanny Ardant, Louis Garrel

Regi: MaĂŻwenn

Speltid: 90 min

En av mina vÀnner hÀvdar bestÀmt att han inte tycker om fransk film, för att det alltid Àr "folk som skriker pÄ varandra". Jag brukar tycka att han överdriver, men ibland dyker det upp en film som gör att jag förstÄr precis vad han menar. Och enligt hans definition Àr "Arvet" kanske en av de mest franska filmerna jag sett.

Neige Robert (Maïwenn, som ocksÄ stÄr för regin) Àr barnbarn i familjen Fellah, en fransk-algerisk brokig slÀkt i Paris. NÀr patriarken Emir (Omar Marwan) plötsligt gÄr bort blossar konflikterna upp. Var ska begravningen hÄllas? Var han ateist eller muslim? Stolt algerier eller fransman? Som ÄskÄdare slÀngs man direkt in i en komplicerad dynamik. Det Àr oklart vem i familjen som Àr vems syster/mamma/kusin och varför de inte tÄl varandra. Men det Àr som i de flesta dysfunktionella familjer. Anklagelser slÀngs hit och dit tills begravningen Àr över och de Àntligen kan sÀga upp kontakten med varandra igen.

Scenerna kĂ€nns lagom originella och tjafset om vilket trĂ€slag kistan ska vara i gĂ„r pĂ„ tomgĂ„ng. SkĂ„despelarna Ă€r stjĂ€rnor allihop och fĂ„r var och en ta ut svĂ€ngarna i överspĂ€nda improvisationer. Det Ă€r lite som att se nĂ„gon spĂ€nna musklerna – imponerande, men inte nödvĂ€ndigtvis intressant.

Det hela tar sig i andra halvan av filmen, som i stÀllet fokuserar pÄ Neige. Hon hör till dem som ville klÀ Emir i djellaba, en nordafrikansk kaftan. NÀr hon genom morfaderns död förlorar sin koppling till Algeriet blir hennes behov av arabisk kultur akut. Hon förlorar sig i research och pÄbörjar ett DNA-test som i procent ska visa vilket ursprung hon har. Neiges besatthet av siffrorna kÀnns trÀffsÀker och aktuell.

KÀnslan av att vara en utomstÄende iakttagare kvarstÄr dock hela filmen igenom. Kanske har man rÀknat för mycket med att karaktÀrernas egna starka kÀnsloyttringar ska smitta av sig, nÀr det i sjÀlva verket kan vara precis tvÀrtom. NÀr nÄgon skrattar, skriker eller grÄter rakt in i kameran kan det göra att man som publik fjÀrmar sig. Och motsatsen, ÄterhÄllna kÀnslor och antydd smÀrta, kan fÄ större effekt. Oavsett Àr det som att man har glömt det mystiska filmhantverk som gör att vi i salongen berörs. Det gör att filmen i slutÀndan kÀnns nÀstan halvfÀrdig, gjord i en blind kÀnslostorm som lÀmnar ÄskÄdaren utanför.

"Arvet" tar sig nÀr fokus hamnar pÄ barnbarnet Neige (Maïwenn) som efter morfaderns död drabbas av ett akut behov av arabisk kultur.