Så förevigades Abba som "Abbatarer"

Fyra åldrade popstjärnor, fem veckors inspelning, 160 kameror och uppemot tusen vfx-artister världen över ‒ det är siffrorna bakom arbetet med att skapa Abbas digitala "avatarer" som ska framträda på scen. ‒ Vi har återskapat Abba så som de såg ut under sin storhetstid, säger Ben Morris på specialeffektsföretaget ILM.

Abba-medlemmarna har förevigats i digital form för sina kommande scenframträdanden. Pressbild.

Abba-medlemmarna har förevigats i digital form för sina kommande scenframträdanden. Pressbild.

Foto: Industrial Light & Magic

Musik2021-09-03 09:59

Benny Andersson, 74, Agnetha Fältskog, 71, Anni-Frid Lyngstad, 75, och Björn Ulvaeus, 76, har återförenats som Abba efter ett 39 år långt uppehåll.

Men det är inte kvartettens ålderstigna anleten som kommer att möta publiken i den för ändamålet nybyggda arenan i London när Abbas nya show har premiär under 2022. Med hjälp av samma teknologi som bland annat återupplivade den avlidne skådespelaren Peter Cushing i "Star wars"-filmen "Rogue one" och föryngrade Al Pacino och Robert De Niro i "The irishman" har digitala versioner av Abba-medlemmarna skapats.

Dinosaurier och Abba

Bakom Abbas så kallade avatarer står specialeffektsföretaget Industrial Light & Magic (förkortat ILM), och det är ett företag som är intimt förknippat med just "Star wars", eller "Stjärnornas krig" som är den första filmens svenska titel. Det grundades nämligen i mitten på 1970-talet när regissören George Lucas behövde nydanande specialeffekter för att förverkliga sin vision av rymdkrig på vita duken, och därefter har ILM gått till att bli marknadsledande i Hollywood.

Företaget har till exempel mördarroboten T1000 från "Terminator 2" och dinosaurierna i "Jurassic Park" på sitt cv, specialeffekter som var banbrytande när de presenterades i början på 90-talet. I och med Abbaprojektet tar nu företaget klivet in i musikens värld.

För att fånga och sedan återskapa Agnetha Fältskog, Benny Andersson, Björn Ulvaeus och Anni-Frid Lyngstad använde ILM sig av så kallad performance capture. Iklädda dräkter med sensorer och kameror som registrerar varje rörelse ned till subtila ryckningar i ansiktet fick Abba-medlemmarna framföra alla låtar till scenshowen. Detta skedde under fem veckors tid och fångades av 160 kameror. Sedan tar närmare tusen så kallade vfx-artister vid i arbetet med att sätta samman materialet till det publiken kommer att få se.

‒ Artisterna i föreställningen är inte en version av Abba, eller en kopia av någon som låtsas vara Abba. Det är verkligen de riktiga medlemmarna ni får se, säger Ben Morris, creative director på ILM, i ett förinspelat klipp som visades under torsdagens presskonferens.

Live eller förinspelat?

Det finns fortfarande frågetecken kring Abbas nya scenföreställning, inte minst runt själva scenframträdandet. I pressmaterialet citeras Benny Andersson säga: "När ni kommer till arenan kommer ni att se oss fyra tillsammans med ett helt fantastiskt tiomannaband".

Om det rör sig om ett samling musiker som fysiskt står och ackompanjerar de virtuella "Abbatarerna" live varje kväll, eller om allting är förinspelat och mer liknar en påkostad musikvideo, återstår att se.

H&M:s höstkollektion? Nej, det är Björn, Agnetha, Anni-Frid och Benny iklädda så kallade performance capture-dräkter. Pressbild.
H&M:s höstkollektion? Nej, det är Björn, Agnetha, Anni-Frid och Benny iklädda så kallade performance capture-dräkter. Pressbild.
Fakta: Industrial Light & Magic

Här är några av produktionerna som ILM har skapat specialeffekter till:

"Stjärnornas krig" (1977)

"Jakten på den försvunna skatten" (1981)

"ET the extra-terrestrial" (1982)

"Willow" (1988)

"Avgrunden" (1989)

"Terminator 2" (1991)

"Jurassic Park" (1993)

"Titanic" (1997)

"AI artificiell intelligens" (2001)

"Pirates of the caribbean: Svarta pärlans förbannelse" (2003)

"The irishman" (2019)

"The mandalorian" (2019)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!