Andersson om Abbashowen: "Ingen nostalgitripp"

Efter att ha lämnat världsarenorna för över 40 år sedan gör Abba efterlängtad scencomeback – i form av digitalt framställda "abbatarer" på en specialbyggd scen i London. –Det ska vara som en konsert – men en konsert på steroider, säger föreställningens producent Ludvig Andersson till TT.

Den 27 maj har "Abba Voyage" premiär på en specialbyggd arena i London. Pressbild.

Den 27 maj har "Abba Voyage" premiär på en specialbyggd arena i London. Pressbild.

Foto: Baillie Walsh/TT

Musik2022-05-16 05:00

I september 2021 meddelade Abba att gruppen inte bara skulle släppa ett helt fullängdsalbum med nya låtar, utan att en återförening, i form av en digital scenshow som det hade talats om i flera år, snart skulle bli verklighet. Nyheten slog ned som en bomb bland hundratusentals fans runt om i världen.

Den 27 maj är det dags för premiären av föreställningen "Abba Voyage" i en specialbyggd arena i Queen Elizabeth Olympic Park i östra London, där publiken får se "abbatarerna" framföra ett än så länge topphemligt urval av gruppens låtskatt. Föreställningen kompas av ett liveband bestående av tio musiker, som satts ihop av The Klaxons James Righton, och där bland annat electropopartisten Little Boots ingår.

Mycket arbete ligger bakom den avancerade showen, som började planeras redan för sex år sedan – och mycket arbete återstår fortfarande för att ro projektet i land, enligt Ludvig Andersson, som är en av föreställningens producenter – tillika son till Benny Andersson.

– Förhoppningsvis kommer alla bitar att falla på plats senast fem minuter före premiären, men allt går framåt. Och det handlar ju om obeskrivligt många bitar, men vi är så många som jobbar och vi litar helt enkelt på att alla blir klara med sin del, säger han till TT i ett Zoom-samtal från ett av London-arenans omklädningsrum.

"Inte spegling av 70-talets abbor"

Av de nära 1 300 personer som är involverade i projektet är många animatörer som under flera års tid har tagit fram abbatarerna med hjälp av samma teknologi som bland annat har återupplivat den avlidne skådespelaren Peter Cushing i ”Star wars”-filmen ”Rogue one” och föryngrat Al Pacino i ”The Irishman".

När de fyra Abba-medlemmarna nu tar plats på arenan i digital form ser de heller inte ut som de gör i dag, utan i 1979-års version av gruppen – men det gör inte att föreställningen ska ses som en nostalgitripp, betonar Ludvig Andersson.

– Det är väldigt viktigt att poängtera att abbatarerna inte är en spegling av 70-talets Abba på något sätt – det här är dagens abbor. På samma sätt är inte heller den här showen på något sätt en "det var bättre förr"-skapelse, utan en representation av Abba 2022. Visst, nostalgin finns så klart där hela tiden – det handlar ju om Abba och de har inte gjort något på 42 år – men det här är i allra högsta grad en väldigt kontemporär och aktuell grej, säger han.

"Abba Voyage"-showen planeras att visas i London ända fram till 2025, men då arenan kan monteras ned och flyttas finns en möjlighet att föreställningen därefter ger sig ut på turné – och då kanske tar sig till Stockholm, enligt Ludvig Andersson.

– Det är absolut inte omöjligt, men först måste vi se om det går bra här och om folk fortsätter att vilja komma hit och vi säljer biljetter. Då kan vi ta showen till Sydney, New York eller till Stockholm, säger han och fortsätter:

– Det hänger på hur det går och det vågar jag inte sia om, dels för att jag är lite vidskeplig när det gäller showbiz, men också för att det faktiskt inte går att veta på förhand.

"Konsert på steroider"

Bland Abbas hundratusentals fans runt om i världen är förväntan inför premiären den 27 maj minst sagt stor, vilket också ökar pressen på produktionen – och får Ludvig Andersson önska sig något så är det att ge publiken en upplevelse som finns kvar, även efter det att strålkastarna har slocknat.

– Det ska vara som en konsert – men en konsert på steroider. Skulle jag önska något så skulle det vara att publiken går därifrån och tänker: "Vad var det som hände? Det där var en upplevelse som fyllde mig med en underbar känsla". Det kanske låter pretentiöst, men det är ju det som är musik i sin bästa form – att kunna få uppleva den tillsammans med andra. Och det är den upplevelsen vi är ute efter, säger han.

Ludvig Andersson är en av producenterna bakom showen "Abba Voyage". Pressbild.
Ludvig Andersson är en av producenterna bakom showen "Abba Voyage". Pressbild.
Fakta: "Abba voyage"

Showen "Abba Voyage" produceras av Ludvig Andersson och Svana Gisla.

En arena med plats för 3 000 personer har byggts speciellt för föreställningen i området Queen Elizabeth Olympic Park i östra London.

De fyra abbatarerna ackompanjeras av ett tiomannaband, som har satts ihop av den tidigare Klaxons-sångaren James Righton. Här finns bland andra electropopartisten Little Boots, vars riktiga namn är Victoria Hesketh, som kommer att spela keyboards och sjunga till Abbalåtarna.

Sista gången Abba uppträdde tillsammans var den 11 december 1982, då de medverkade i det brittiska tv-programmet "Late, late breakfast show" via satellit från Stockholm.


Ludvig Andersson om:

Hur låtarna till showen har valts ut:

Det var en lång process som startade för 4,5 år sedan. Det började med ett utkast och sedan sa Björn: "Den där kan vi inte ha – kan vi inte ta den här i stället?", och så svarade Benny: "Kan vi inte flytta på den där låten?" Så höll det på i ett par veckor innan vi kunde enas om en set list som alla tyckte var bra. Den innehåller både låtar man kanske kan förvänta sig, men även några överraskningar.

Varför Abbas musik fortfarande är så populär:

Det kan ingen svara på. Om någon visste varför en låt är bra skulle det bara finnas bra låtar. Och däri ligger mystiken och magin – det går inte att veta eller att räkna ut hur man gör en låt som alla gillar.

Vad har varit svårast under arbetet:

Vi ville framför allt skapa en konsert som får publiken att känna något, och ser man den här konserten och tänker: "Wow vilken häftig teknologi", då har vi misslyckats. Det har absolut varit utmaningen och hur det blir kan man inte veta förrän publiken kommer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!