Det Àr omöjligt att skriva om Taddeos nya bok utan att ta upp "Tre kvinnor" som kom pÄ svenska i fjol. Den uppmÀrksammade och kritikerrosade reportageboken om Maggie, Lina och Sloane var resultatet av Ätta Ärs omsorgsfullt researcharbete, intervjuer och skrivande. Med hjÀlp av en gymnasiestudent, en förortsmamma och en medelÄlders swingerkvinna skildrade hon begÀr och sexualitet. Lisa Taddeo till och med flyttade till annan ort för att komma sina huvudpersoner nÀra.
Men samtidigt som hon avslutade sin research till reportageboken skrev hon ocksÄ pÄ sin roman, berÀttar hon nu, via videolÀnk frÄn arbetsrummet i Litchfield County i Connecticut. "Djuret" Àr hennes examensarbete vid Boston University.
ââJag lĂ€mnade in manus till bĂ„da böckerna samtidigt. Jag tycker om att skriva dokumentĂ€rt och fiktion samtidigt, det hjĂ€lper mig att förbli intresserad av bĂ„da.
Just nu skriver hon manus utifrÄn "Tre kvinnor" som ska bli tv-serie. Kvinnorna spelas av skÄdespelare och inspelningarna börjar om bara ett par dagar berÀttar hon. Maggies identitet har hela tiden varit offentlig, dÀremot inte Linas eller Sloanes.
ââJag talar med dem nĂ€stan varje dag.
Skjuter sig
"Det finns vÄldtÀkter, och sÄ finns det vÄldtÀkter man tillÄter, sÄdana som man duschar och gör sig i ordning för. Men det betyder ju inte att mannen inte gör nÄgot" konstaterar Alice i "Djuret". Huvudpersonen Joan Àr en sexuellt utlevande kvinna som trÀffar den ene egoisten efter den andra, ofta fler samtidigt. NÀr den gifte familjefar som hon har haft ett lÄngt dÄligt förhÄllande med skjuter sig framför hennes ögon, bestÀmmer hon sig för för att ta kommandot över sitt liv. Samtidigt vÀxer hennes begÀr efter hÀmnd för alla de övergrepp hon utsatts för.
ââJag har alltid velat skriva om Joan. Hon Ă€r en kvinna som varit med om mycket och Ă€ntligen insett att hon mĂ„ste slĂ„ tillbaka och sluta att bara lĂ„ta saker hĂ€nda. Hon blir det djur som vĂ€rlden har gjort henne till. Hon var en smĂ€rtans röst som jag kĂ€nde behövde komma ut i vĂ€rlden, en röst som förvandlas till ilska och handling.
Utan pekpinnar
Varför Àr dÄ Joan sÄ sjÀlvdestruktiv? Den som lever i smÀrta ser ofta inga alternativ till det sjÀlvdestruktiva framhÄller Lisa Taddeo som ville skildra Joan utan moraliska pekpinnar men ocksÄ ge nycklar till hennes person och beteende. Under researcharbetet med "Tre kvinnor" lyssnade hon till lÄngt fler kvinnor Àn de tre som hon sedan kom att skildra i reportageboken. I "Djuret" anvÀnder hon sig till viss del av av de andra kvinnornas berÀttelser.
ââFör mig finns det ingen anledning att nĂ„gonsin döma nĂ„gon. Joan var ett slags experiment för att kickstarta empati för nĂ„gon som har varit med om vĂ€ldigt mycket.
Varför Ă€r det dĂ„ kvinnors sexualitet som â sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt â blivit hennes huvudtema?
ââDet har inte skrivits tillrĂ€ckligt om det. Alla författare har sina besattheter. Sex och död Ă€r mina.
Just nu ligger hon ocksÄ i startgroparna för att skriva en ny reportagebok.
ââDen hĂ€r gĂ„ngen ska det handla om sorg och förlust.