NÀr Lea Ypi tÀnker pÄ barndomen i det socialistiska Albanien minns hon egentligen inget negativt. Hon kommer visserligen ihÄg att det var brist pÄ mat och att de köade för mjölk frÄn 5 pÄ morgonen. Men för henne hade knappheten logiska förklaringar.
ââEtt barn har inga politiska Ă„sikter. Frihet var nĂ„got konkret som hade att göra med fysiska platser, som vem jag kunde gĂ„ hem till och hur lĂ€nge jag fick vara ute, förklarar Lea Ypi, vĂ€l medveten om att de vuxna dĂ€remot upplevde förtrycket.
Till vardags Ă€r hon professor i politisk teori vid London School of Economics och i sin undervisning börjar hon gĂ€rna med att fĂ„ folk att stĂ€lla frĂ„gan "varför". FramgĂ„ngarna med romanen "Fri" Ă€r dĂ€rför delvis utmanande för henne â hellre Ă€n att vara en auktoritet vill Lea Ypi vara en samtalspartner.
ââGrejen med frihet Ă€r att man inte kan lĂ€ra nĂ„gon att bli fri, det Ă€r redan en förtryckande handling. Jag ville inleda ett samtal om hur folk i historien kan ha olika tankar om frihet och om hur de olika tankarna tar sig olika uttryck i olika system, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter att ordrikt och detaljerat lĂ€gga ut texten.
Barnets blick
NÀr Lea Ypi skulle göra research om idéerna kring frihet i Berlin stÀngde samhÀllet ner pÄ grund av coronapandemin. AlltsÄ satte hon sig hemma i garderoben, med sina barn springandes utanför dörren, och i den plötsliga inskrÀnkningen av livet fick hon en uppenbarelse om sin egen relation till frihet.
ââMin albanska identitet blev vĂ€ldigt viktig pĂ„ ett sĂ€tt som den aldrig hade varit i min akademiska karriĂ€r, som jag ju hade byggt upp i vĂ€st.
Att slÀppa det akademiska anslaget var en utmaning, som fick henne att utgÄ frÄn barnets förundrade blick. Flickan upplever en vÀrld full av mysterier, som nÀr hennes förÀldrar pratade om hur mÀnniskor hade svÄrt att fÄ jobb efter att ha tagit examen frÄn ett universitet (vilket var kodordet för fÀngelse). Hennes mamma och pappa undvek ocksÄ att stÀlla fram ett fotografi pÄ Enver Hoxha, Albaniens dÄvarande premiÀrminister.
ââJag kĂ€nde pĂ„ mig att de inte var lika hĂ€ngivna som jag, sĂ€ger hon.
NĂ€r kommunismen föll och demokrati och marknadsekonomi infördes i Albanien pĂ„ 90-talet insĂ„g Lea Ypi plötsligt att hennes familj egentligen aldrig hade varit kommunister â tvĂ€rtom hade de mist bĂ„de egendom och familjemedlemmar pĂ„ grund av regimen.
SamhÀllet trasades samman
Rollerna inverterades i Lea Ypis familj: medan familjen gladde sig upplevde hon sjÀlv hur situationen i Albanien blev allt mer anarkistisk och vÄldsam efter de neoliberala strukturförÀndringarna. SamhÀllsvÀven trasades samman och folk förlorade sina livs besparingar i omfattande pyramidspel.
MĂ„nga försökte fly landet â Lea Ypi minns sĂ€rskilt nĂ€r en överlastad bĂ„t med flyktingar rammades av den italienska kustbevakningen. Hundratals dog, Ă€ven kvinnor och barn och hon insĂ„g att det inte fanns rörelsefrihet i det nya systemet heller.
ââUnder kommunismen fick vi höra att vi inte kunde lĂ€mna landet â folk sköts vid grĂ€nserna. Med det nya systemet kunde du lĂ€mna landet men dog Ă€ndĂ„, för att nĂ„gon annan stat hindrade dig.
Lea Ypis mamma och bror tog chansen nÀr den uppenbarade sig och flydde landet. Hon blev kvar, ensam och isolerad. För att skildra traumat anvÀnder hon sig av den dagbok som hon 17 Är gammal skrev under den turbulenta tiden med folkets revolt.
ââKrig anses ofta vara svart eller vitt. Men i ett riktigt krig, och det ser vi ocksĂ„ nu i Ukraina, kan du ta en kaffe i staden och tĂ€nka att det hĂ€nder nĂ„got avlĂ€gset vid nĂ„gon grĂ€ns. Men dagen efter Ă€r det i ditt hus, kulor faller ned pĂ„ ditt fönsterbleck och du tĂ€nker "jag kommer att dö i dag".
Tro pÄ kunskap
I det lĂ€get hade Lea Ypi lĂ€tt kunnat hemfalla Ă„t nihilism. Men en grundmurad tro pĂ„ kunskap rĂ€ddade henne â som hon fick bĂ„de genom det kommunistiska systemets emfas pĂ„ kunskap och av sin farmor. NĂ„gon kunskapstörst mötte hon dock inte bland vĂ€nstern i vĂ€st, som behandlade Albaniens erfarenheter med nedlĂ„tande ointresse.
ââFör vĂ€nstern i vĂ€st kunde det inte vara idĂ©erna det var fel pĂ„, sĂ„ dĂ„ var det folket som var problemet. Det var svĂ„rt att acceptera, sĂ€ger Lea Ypi.
Hon noterade samma ovilja att lyssna till deras lÀrdomar nÀr marknadsekonomin bröt samman och medierna skyllde situationen pÄ etniska konflikter.
ââJa, i bĂ„da fallen sade man âdet ni hade i Albanien var inte riktig socialismâ. Och nĂ€r liberalismen var ett misslyckande â vilket den fortfarande Ă€r dĂ€r â sade man âdet Ă€r inte riktig liberalism. Ni Ă€r ett land i förĂ€ndring.â Men folk har bara en begrĂ€nsad tid pĂ„ jorden sĂ„ om övergĂ„ngen inte funkar för dem sĂ„ har den inte funkat.
"Moralisk frihet"
För Lea Ypi handlar boken frÀmst om idéerna, genom mÀnniskorna. Och hennes farmor lÀrde henne ytterligare ett sÀtt att se pÄ frihet: vi har den moraliska friheten att stÀlla kritiska frÄgor, som: gÄr det att ha moraliska relationer med varandra hÀr?
ââDet Ă€r delvis dĂ€rför jag Ă€r kritisk till kapitalismen: i ett kapitalistiskt samhĂ€lle har man inte moraliska relationer, mĂ€nniskor behandlar varandra som medel.
SjĂ€lv fick Lea Ypi frigöra sig frĂ„n familjen för att bli filosof â pĂ„ vĂ€nsterkanten dĂ€rtill. Men hon tycker att historien om statssocialismen i Albanien lika mycket handlar om förtryck av vĂ€nstern: hennes egen socialistiska farfar kastades i fĂ€ngelse.
ââDet finns inget skĂ€l att tro att vĂ€nstern bara kan vara den vĂ€nster som satt vid makten. Det fanns en vĂ€nster som var annorlunda, och med den hade landet kanske haft ett annat öde. Men det vet man inte förrĂ€n man förstĂ„r varför den vĂ€nstern trycktes bort.