Lea Ypi: "Man kan inte lÀra nÄgon att bli fri"

Lea Ypi vĂ€xte upp i brytpunkten mellan kommunism och kapitalism – tvĂ„ ideologier som pĂ„stĂ„r sig göra folket fritt. I romanen "Fri" tecknar hon Albaniens vĂ€g genom förtryck och anarki och stĂ€ller frĂ„gan: men nĂ€r Ă€r vi egentligen fria?

"Jag ville anvÀnda erfarenheten av att leva under en kris pÄ ett sÀtt som tillÄter samtal snarare Àn att ge en enda version av historien. Boken lÄter en mÄngfald av sanningar samexistera, olika saker kan vara sanna samtidigt", sÀger Lea Ypi om sin bok "Fri".

"Jag ville anvÀnda erfarenheten av att leva under en kris pÄ ett sÀtt som tillÄter samtal snarare Àn att ge en enda version av historien. Boken lÄter en mÄngfald av sanningar samexistera, olika saker kan vara sanna samtidigt", sÀger Lea Ypi om sin bok "Fri".

Foto: Janerik Henriksson/TT

Litteratur2022-10-17 10:00

NÀr Lea Ypi tÀnker pÄ barndomen i det socialistiska Albanien minns hon egentligen inget negativt. Hon kommer visserligen ihÄg att det var brist pÄ mat och att de köade för mjölk frÄn 5 pÄ morgonen. Men för henne hade knappheten logiska förklaringar.

– Ett barn har inga politiska Ă„sikter. Frihet var nĂ„got konkret som hade att göra med fysiska platser, som vem jag kunde gĂ„ hem till och hur lĂ€nge jag fick vara ute, förklarar Lea Ypi, vĂ€l medveten om att de vuxna dĂ€remot upplevde förtrycket.

Till vardags Ă€r hon professor i politisk teori vid London School of Economics och i sin undervisning börjar hon gĂ€rna med att fĂ„ folk att stĂ€lla frĂ„gan "varför". FramgĂ„ngarna med romanen "Fri" Ă€r dĂ€rför delvis utmanande för henne – hellre Ă€n att vara en auktoritet vill Lea Ypi vara en samtalspartner.

– Grejen med frihet Ă€r att man inte kan lĂ€ra nĂ„gon att bli fri, det Ă€r redan en förtryckande handling. Jag ville inleda ett samtal om hur folk i historien kan ha olika tankar om frihet och om hur de olika tankarna tar sig olika uttryck i olika system, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter att ordrikt och detaljerat lĂ€gga ut texten.

Barnets blick

NÀr Lea Ypi skulle göra research om idéerna kring frihet i Berlin stÀngde samhÀllet ner pÄ grund av coronapandemin. AlltsÄ satte hon sig hemma i garderoben, med sina barn springandes utanför dörren, och i den plötsliga inskrÀnkningen av livet fick hon en uppenbarelse om sin egen relation till frihet.

– Min albanska identitet blev vĂ€ldigt viktig pĂ„ ett sĂ€tt som den aldrig hade varit i min akademiska karriĂ€r, som jag ju hade byggt upp i vĂ€st.

Att slÀppa det akademiska anslaget var en utmaning, som fick henne att utgÄ frÄn barnets förundrade blick. Flickan upplever en vÀrld full av mysterier, som nÀr hennes förÀldrar pratade om hur mÀnniskor hade svÄrt att fÄ jobb efter att ha tagit examen frÄn ett universitet (vilket var kodordet för fÀngelse). Hennes mamma och pappa undvek ocksÄ att stÀlla fram ett fotografi pÄ Enver Hoxha, Albaniens dÄvarande premiÀrminister.

– Jag kĂ€nde pĂ„ mig att de inte var lika hĂ€ngivna som jag, sĂ€ger hon.

NĂ€r kommunismen föll och demokrati och marknadsekonomi infördes i Albanien pĂ„ 90-talet insĂ„g Lea Ypi plötsligt att hennes familj egentligen aldrig hade varit kommunister – tvĂ€rtom hade de mist bĂ„de egendom och familjemedlemmar pĂ„ grund av regimen.

SamhÀllet trasades samman

Rollerna inverterades i Lea Ypis familj: medan familjen gladde sig upplevde hon sjÀlv hur situationen i Albanien blev allt mer anarkistisk och vÄldsam efter de neoliberala strukturförÀndringarna. SamhÀllsvÀven trasades samman och folk förlorade sina livs besparingar i omfattande pyramidspel.

MĂ„nga försökte fly landet – Lea Ypi minns sĂ€rskilt nĂ€r en överlastad bĂ„t med flyktingar rammades av den italienska kustbevakningen. Hundratals dog, Ă€ven kvinnor och barn och hon insĂ„g att det inte fanns rörelsefrihet i det nya systemet heller.

– Under kommunismen fick vi höra att vi inte kunde lĂ€mna landet – folk sköts vid grĂ€nserna. Med det nya systemet kunde du lĂ€mna landet men dog Ă€ndĂ„, för att nĂ„gon annan stat hindrade dig.

Lea Ypis mamma och bror tog chansen nÀr den uppenbarade sig och flydde landet. Hon blev kvar, ensam och isolerad. För att skildra traumat anvÀnder hon sig av den dagbok som hon 17 Är gammal skrev under den turbulenta tiden med folkets revolt.

– Krig anses ofta vara svart eller vitt. Men i ett riktigt krig, och det ser vi ocksĂ„ nu i Ukraina, kan du ta en kaffe i staden och tĂ€nka att det hĂ€nder nĂ„got avlĂ€gset vid nĂ„gon grĂ€ns. Men dagen efter Ă€r det i ditt hus, kulor faller ned pĂ„ ditt fönsterbleck och du tĂ€nker "jag kommer att dö i dag".

Tro pÄ kunskap

I det lĂ€get hade Lea Ypi lĂ€tt kunnat hemfalla Ă„t nihilism. Men en grundmurad tro pĂ„ kunskap rĂ€ddade henne – som hon fick bĂ„de genom det kommunistiska systemets emfas pĂ„ kunskap och av sin farmor. NĂ„gon kunskapstörst mötte hon dock inte bland vĂ€nstern i vĂ€st, som behandlade Albaniens erfarenheter med nedlĂ„tande ointresse.

– För vĂ€nstern i vĂ€st kunde det inte vara idĂ©erna det var fel pĂ„, sĂ„ dĂ„ var det folket som var problemet. Det var svĂ„rt att acceptera, sĂ€ger Lea Ypi.

Hon noterade samma ovilja att lyssna till deras lÀrdomar nÀr marknadsekonomin bröt samman och medierna skyllde situationen pÄ etniska konflikter.

– Ja, i bĂ„da fallen sade man ”det ni hade i Albanien var inte riktig socialism”. Och nĂ€r liberalismen var ett misslyckande — vilket den fortfarande Ă€r dĂ€r — sade man ”det Ă€r inte riktig liberalism. Ni Ă€r ett land i förĂ€ndring.” Men folk har bara en begrĂ€nsad tid pĂ„ jorden sĂ„ om övergĂ„ngen inte funkar för dem sĂ„ har den inte funkat.

"Moralisk frihet"

För Lea Ypi handlar boken frÀmst om idéerna, genom mÀnniskorna. Och hennes farmor lÀrde henne ytterligare ett sÀtt att se pÄ frihet: vi har den moraliska friheten att stÀlla kritiska frÄgor, som: gÄr det att ha moraliska relationer med varandra hÀr?

– Det Ă€r delvis dĂ€rför jag Ă€r kritisk till kapitalismen: i ett kapitalistiskt samhĂ€lle har man inte moraliska relationer, mĂ€nniskor behandlar varandra som medel.

SjĂ€lv fick Lea Ypi frigöra sig frĂ„n familjen för att bli filosof – pĂ„ vĂ€nsterkanten dĂ€rtill. Men hon tycker att historien om statssocialismen i Albanien lika mycket handlar om förtryck av vĂ€nstern: hennes egen socialistiska farfar kastades i fĂ€ngelse.

– Det finns inget skĂ€l att tro att vĂ€nstern bara kan vara den vĂ€nster som satt vid makten. Det fanns en vĂ€nster som var annorlunda, och med den hade landet kanske haft ett annat öde. Men det vet man inte förrĂ€n man förstĂ„r varför den vĂ€nstern trycktes bort.

Fakta: Lea Ypi

Född: 1979

Bor: I London

Familj: "Min man Àr en engelsk akademiker. Och vi har tre barn, 11, 6 och 5 Är gamla. Mamma och min bror bor i Albanien."

Aktuell: Med den sjĂ€lvbiografiska romanen "Fri", som har nominerats till flera priser, bland annat Baillie Gifford Prize och Costa Book Awards. Den utsĂ„gs Ă€ven till Årets bok av The Sunday Times, Financial Times, TLS, New Statesman och Spectator.

LĂ€ser: ”Förutom filosofi som jag lĂ€ser i mitt jobb? Jag gillar 1800-tals litteratur, klassiska böcker. Min favoritförfattare Ă€r Dostojevskij och till viss mĂ„n Tolstoj. Jag tycker ocksĂ„ om fransk 1800-talslitteratur, stora historiska romaner med politiska teman."


Fakta: Lea Ypi om:

... att undervisa i politisk teori:

Jag tÀnker pÄ historien som en kÀlla till lÀrande snarare Àn som separat kontext, och lÀr ut idéer pÄ ett sÀtt som vÀger in politiska och historiska sammanhang. Men jag bryr mig fortfarande om idéerna. Om du inte frÄgar dig vilket samhÀlle du vill leva i Àr det lÀtt att bli nihilistisk och se med ett slags pessimistiskt katastroftÀnkande pÄ framtiden. Det Àr viktigt för studenter att fortsÀtta tro och hoppas pÄ politiska projekt, frihet och demokrati och att de har tillförsikt nog att lÀra sig saker, studera och att engagera sig i samhÀllet med kritisk blick.

.

... extremhögerns framgÄngar i Europa:

De som röstade pÄ extremhögern gjorde det för att det finns ett socialt missnöje som progressiva politiker inte svarar mot. VÀnstern har inte gjort upp med sitt förflutna, sÄ de vet inte hur man ska prata om sig sjÀlva. I vÀst har de varit sÄ ointresserade av östs erfarenheter att nu vet man inte hur man ska Äteruppfinna sig sjÀlva. Högern har varit mycket bÀttre pÄ att göra det, de kommer ocksÄ frÄn ett nedflÀckat förflutet men har pÄ nÄgot vis kunnat Äteruppfinna sig sjÀlva och anpassa sig efter omstÀndigheterna pÄ ett sÀtt som engagerar mÀnniskor.

.

... Kant:

PĂ„ universitet blev jag vĂ€ldigt intresserad av Kants filosofi. Delvis för att den handlar mycket om skillnaden mellan essensen och ytan – och hela vĂ„ra liv formades av att saker verkade vara pĂ„ ett sĂ€tt, men var pĂ„ ett annat. Kants filosofi handlar om logiken som kĂ€mpar för att befria sig frĂ„n lögn och dogmatism. Men nĂ€r den har befriat sig frĂ„n lögner mĂ„ste logiken fortsĂ€tta att tro pĂ„ nĂ„got, nĂ€mligen logiken sjĂ€lvt – för Kant Ă€r det en moralisk plikt och det har verkligen hjĂ€lpt mig.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!