Debatten drog i gÄng nÀr Lapo Lappin, kulturskribent pÄ nÀttidskriften Kvartal, i en lÄng granskning hÀvdade att bÀrande delar av "BrÀnn alla mina brev" Àr osanna och misskrediterar Schulmans morfar Sven Stolpe. BerÀttelsen kretsar kring triangeldramat som utspelar sig nÀr Karin Stolpe inleder en relation med Olof Lagercrantz.
En av Lappins invÀndningar Àr att bilolyckan som Sven och Karin Stolpe var med om i Schulmans version intrÀffar efter att Karin inlett en romans med Olof Lagercrantz. Han visar att den skedde ett Är tidigare, vilket Schulman ocksÄ medgett. Enligt Lappin pÄstÄr Schulman ÀndÄ i intervjuer att Sven Stolpe i olyckan försökte köra ihjÀl sin fru.
ââMan kan skriva vad man vill i en roman, en roman Ă€r fiktion. Det viktiga i det hĂ€r fallet Ă€r de sanningsansprĂ„k Schulman har gjort utanför romanen, förtydligade Lapo Lappin sedan sin kritik i Sveriges Radios Studio Ett.
"Ăr en roman"
"Ibland har jag förenklat hĂ€ndelserna, andra gĂ„nger jag har Ă€ndrat i kronologin", skriver Alex Schulman i sin bok om innehĂ„llet â vilket han ocksĂ„ upprepar i sin och Sigge Eklunds podcast, "Alex & Sigge".
De som kritiserar Lappins granskning framhĂ„ller att det rör sig om en roman â som per definition inte utger sig för att berĂ€tta sanningen.
Litteraturredaktören Jenny Högström skrev i Göteborgs-Posten att Lappins granskning pÄminner om en polisutredning, i sitt sökande efter att vederlÀgga uppgifter och i jÀmförandet av dagböcker, brev och material medan Arbetets kulturredaktör Johannes Klenell stryker under ordet roman till "dÄnet av ett kollapsande offentligt samtal".
"Breven ger honom rÀtt"
Expressenjournalisten Anna Gullberg har som en av fĂ„ utomstĂ„ende fĂ„tt lĂ€sa Olof Lagercrantz dagbok frĂ„n 1932 â som Lappin inte fick tillgĂ„ng till. DĂ€r skriver Olof Lagercrantz bland annat om Sven Stolpe: "Han hade sen velat mörda henneâ och âHan var desperat, Karins liv var i faraâ.
David Lagercrantz, som har dagboken i sin Àgo, sÀger till Gullberg att Alex Schulman "gjorde vissa konstruktioner" men att han inte kan se nÄgot falskt i boken.
Gullberg skriver att bilolyckan visserligen intrĂ€ffade ett Ă„r tidigare Ă€n vad Schulman sagt men att det faktiskt rörde sig om ett svartsjukedrama â pĂ„ grund av en annan man. David Lagercrantz sĂ€ger: "Bilolyckan Ă€r ju sann i den meningen att den Ă€r en del av hotbilden som finns. Det finns stöd för att Olof tror att Sven ska köra ihjĂ€l Karin".
Krönikören Kalle Lind listar fem saker vi faktiskt vet om Stolpe i Sydsvenskan â bland annat att han ger ut en bok om Olof Lagercrantz dĂ€r han försöker bevisa att denne "pĂ„ ett visst sĂ€tt (Ă€r) defekt".
Autofiktionens utveckling
Efter ett par dagars rafflande debatt kring huruvida Schulman har rĂ€tt eller fel landar den i generella funderingar kring autofiktionen â som de senaste Ă„ren har lyfts i samband med bland andra Lena Andersson, Vigdis Hjorth och Karl Ove KnausgĂ„rd.
Lyra Ekström LindbĂ€ck pĂ„ Svenska Dagbladet skriver att det Ă€r pĂ„ tiden att en "falsk profet kölhalas" och Jenny Högström tycker att det intressanta pĂ„gĂ„r mellan det lite trötta epitetet âromanâ "och det verklighetssug som based on a true story-aspekten aktiverar".
Victor Malm, kulturchef pÄ Expressen, refererar till Frederik Tygstrup, professor i litteraturvetenskap, som har skrivit om hur vi vÀrderar yttranden som görs inom "institutionen som kallas 'litteratur'".
Malm undrar: Àr det meningsfullt att tolka romanen utifrÄn det gamla kontraktet att litteraturen liknar verkligheten men inte refererar till nÄgot verkligt, nÀr det kontraktet uppenbart har lösts upp? "Bör man försvara författarens rÀtt att skarva eller fabulera fritt om verkliga personer, nÀr en stor del av lÀsekretsen förvÀntar sig sanning av det skrivna?", undrar Malm och landar i att författaren nog mÄste visa hÀnsyn till större saker Àn den goda berÀttelsen.