Det skulle egentligen rÄda febril verksamhet pÄ Ullevi i Göteborg nu, med scener som byggs och barer som fylls inför den tionde upplagan av Summerburst. Nytt för i Är var bland annat en technoscen i arenans garage.
Men det fÄr vÀnta till 2021.
I en tillbakablick sÀger Anders Boström att festivalbesökarna har ett av de största namnen i genren elektronisk dansmusik att tacka för att Summerburst uppstod.
SkÀlen var delvis ekonomiska. Det kostar mindre att boka artister till en festival Àn att arrangera en enskild konsert dÀr artisten Àven fÄr procent pÄ intÀkterna. SÄ nÀr den franske musikproducenten David Guetta var sugen pÄ att spela i Sverige dök idén till att göra nÄgonting nytt upp.
ââDavid Guetta ville att jag skulle hitta pĂ„ nĂ„gonting till honom. DĂ„ tĂ€nkte jag att vi kör pĂ„ Stockholms stadion, och gör det till en festival. Vi behövde börja boka massa artister och fick tag i Avicii, Calvin Harris, Eric Prydz, Dada Life med flera, sĂ€ger Boström.
RĂ€tt i tiden
FrÄn att ha varit ett endagsevenemang med en scen har Summerburst vuxit genom Ären. Festivalen lyckades ligga rÀtt i tiden nÀr den surfade pÄ den enorma elektroniska dansmusikvÄgen som svepte över populÀrkulturen för tio Är sedan.
Det har ocksÄ gjorts försök att experimentera med det musikaliska utbudet.
ââVi gjorde ett Ă„r med Justin Bieber. Vi fick chansen att testa och sĂ„lde en massa biljetter, men folk grymtade lite, "Ta inte ifrĂ„n oss vĂ„r musik". De var vĂ€l oroliga över att popmusiken mer och mer skulle ta över. Efter det Ă„ret gick vi ut och sade att vi ska hĂ„lla oss till det vi kan bĂ€st. Gensvaret blev vĂ€ldigt bra, sĂ€ger Boström.
"Blir aldrig bra"
Han hoppas, förutom att det blir en glÀdjefylld Äterförening med besökarna, att folk tillÄter sig att vara extra nÀrvarande nÀsta Är.
ââFörhoppningsvis kommer det att bli sĂ„ att folk lĂ€gger undan sina telefoner och stĂ„r och tittar pĂ„ var de Ă€r nĂ„gonstans i stĂ€llet för att filma nĂ€r det blir fyrverkerier eller nĂ„gon gĂ„r pĂ„ scen. Det blir aldrig bra film av sĂ„dant i alla fall.