Nemesis sätter skräck i "Resident evil 3"

Efter förra årets succé med nyversionen av "Resident evil 2" är det nu dags för uppföljaren att få nytt liv. Mer action, öppnare banor och en obeveklig Nemesis sätter tonen i "Resident evil 3"

Nemesis kommer göra sitt bästa för att sätta skräck i spelaren. Han går inte att stoppa helt, och kan dyka upp när man minst anar– exempelvis genom en vägg – beväpnad till tänderna. Pressbild.

Nemesis kommer göra sitt bästa för att sätta skräck i spelaren. Han går inte att stoppa helt, och kan dyka upp när man minst anar– exempelvis genom en vägg – beväpnad till tänderna. Pressbild.

Foto: Capcom/TT

Kultur och Nöje2020-03-22 06:05

Man kan argumentera för om tajmingen är värsta eller bästa tänkbara när "Resident evil 3" släpps mitt under en pandemi. I spelet har t-viruset tagit sitt grepp om den fiktiva amerikanska staden Raccoon City och förvandlat dess invånare till blodtörstiga zombier.

Det ursprungliga spelet släpptes 1999 till Playstation och får nu en rejäl upputsning, sedan omgörningen av föregångaren "Resident evil 2" uppskattats både av spelare och av kritiker förra året.

Det finns också flera likheter, som det visuella och att kameran numera är placerad snett bakom figuren.

"'RE3' är däremot sitt eget spel, och liksom originalet är det mer fokus på action (till exempel förmågan att ducka undan) och det är mer öppna ytor i Raccoon City", säger spelets producent Peter Fabiano i en mejlintervju med TT.

Fortfarande överlevnadsskräck

Förutom möjligheten att ducka och ta ett snabbt steg åt sidan så går det också att använda objekt på banorna till sin fördel, som exempelvis att skjuta på ett elskåp för att ge närstående fiender en chock.

"Spelet är fortfarande överlevnadsskräck, men spelare kan välja att spela det på ett mer actionfyllt sätt om de vill", säger Fabiano.

"Resident evil" utspelar sig på en herrgård utanför Raccoon City, medan "Resident evil 2" till stor del kretsar kring stadens polisstation. I "Resident evil 3" målas mer av staden upp, med tunnelbanor och butiker. Tidsmässigt utspelar sig trean både före, under och efter tvåan.

"Vi använde vad vi lärt oss med RE-motorn för att göra att Raccoon City känns levande och livfull under de tidiga dagarna i utbrottet. Du kan se en del design och färgval som hjälper till att ge liv åt 1990-talet", säger Fabiano.

Spelaren tar rollen som Jill Valentine, som var med i det första "Resident evil". Hon har fått mer funktionella kläder än den blå tubtopp och minikjol hon bar i det ursprungliga spelet. Hennes nya rörelsemönster kommer till nytta när hon jagas av spelets verkliga huvudperson, monstret Nemesis. Spelare som testat "Resident evil 2" kan se en hel del likheter med Tyrant, som jagade spelaren genom polisstationen. Nemesis ska dock bete sig ännu smartare.

"Precis som i originalet kommer Nemesis obevekligt att förfölja Jill genom hela henne resa", säger Fabiano.

Inga val

En sak som fanns i originalet och som nu är borta är olika slut, beroende på spelarens val. Det är borttaget. Originalspelet led av sina brister, och Fabiano medger att man begränsades av en kort utvecklingstid och andra problem, och ett sätt att skapa mervärde då var att lägga till de olika sluten.

"I nyversionen ville regissören (Kiyohiko Sakata, som var huvudprogrammerare när originalet gjordes) berätta en konsekvent berättelse. Och eftersom vi visste att vi skulle bygga in ett fyra- mot-ett-onlineläge, 'Resident evil: Resistance', med massor av spelbarhetsvärde så kunde han fokusera på att skapa 'Resident evil 3' som ett fantastiskt ensamspelarläge. Med det sagt så kommer du fortfarande att hitta saker som uppmuntrar spelare att spela om huvudberättelsen också", säger Fabiano.

"Resident evil 3" släpps till pc, Playstation 4 och Xbox One den 3 april.

Spelaren tar kontrollen över Jill Valentine som försöker att överleva zombieapokalypsen. Pressbild.
Spelaren tar kontrollen över Jill Valentine som försöker att överleva zombieapokalypsen. Pressbild.
Fakta: RE-motorn

Den så kallade RE-motorn är en spelmotor som utvecklaren Capcom skapat. Enligt Capcom så möjliggör den högupplöst grafik, liksom ljud som anpassas utifrån spelarens perspektiv.

Motorn användes först till "Resident evil 7: Biohazard" och har sedan dess använts i actionspelet "Devil may cry 5" och nyversionerna av "Resident evil 2" och "Resident evil 3".

RE står för de första bokstäverna i motorns namn "Reach for the moon".

Källor: Capcom med flera.


Fakta: ”Resident evil”

“Resident evil” är en populär spelserie av japanska Capcom, som kretsar kring det skumma företaget Umbrella som tagit fram ett virus som förvandlar människor till zombier. Första spelet släpptes 1996, följt av 2 (1998), 3 (1999)” Code Veronica” (2000), 0 (2002), 4 (2005), 5 (2009), 6 (2012) och 7 (2017). Tvåan gjordes om och släpptes i en helt nygjord version förra året, och nu har även trean gjorts om.

Spelserien har också inspirerat till en populär filmserie med samma namn och det har också släppts olika avknoppningsspel inom "Resident evil".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!