Om lusten att skapa Ă€r nĂ„got djupt rotat mĂ€nskligt, dĂ„ finns det ingen som Ă€r mer mĂ€nniska Ă€n Guillermo del Toro. Det sprakar och gnistrar av kreativitet i allt som den mexikanske filmskaparen rör vid â Ă€ven om grundmaterialet Ă€r gammalt och lite trĂ„dslitet.
Det mĂ€rks sĂ€rskilt om man jĂ€mför höstens tvĂ„ filmatiseringar av sagan om Pinocchio. I september slĂ€ppte Disney en nyinspelning av sin animerade klassiker frĂ„n 1940, med Robert Zemeckis (âTillbaka till framtidenâ) vid rodret. Det var en film som kĂ€ndes helt onödig: sockersöt, snarlik originalet och sĂ„ uppenbart ett led i Disneys strategi att slĂ„ nya blanka mynt av gamla varumĂ€rken.
Kontrasten Ă€r enorm till dockanimerade âGuillermo del Toros Pinocchioâ â en bĂ„de personlig och politisk tolkning av sagan som bubblar av liv och infall, men som ocksĂ„ innehĂ„ller strĂ€va strĂ„k av smĂ€rta.
Spelplatsen Àr 1930-talets Italien, och vi möter trÀsnidaren Geppetto i djup och förödande sorg. Han förlorade sin unge son Carlo (en blinkning till bokens författare Carlo Collodi) i det första stora kriget, och han har stapplat genom decennierna i en dimma av alkohol och förtvivlan. Nu styr fascisterna i hans lilla stad och kriget nÀrmar sig pÄ nytt.
Under en sĂ€rskilt nattsvart kvĂ€ll snidar han en pojkkropp i trĂ€ â hĂ€r kommer del Toros kĂ€nsla för skrĂ€ckestetik till sĂ€rskild nytta, med fingrar som knipsas och skruvar som drivs in i tinningar. Medan Geppetto sover ruset av sig vĂ€cks dockan till liv av ett sfinxliknande vĂ€sen, och Ă€ventyret kan börja.
Det finns inget insmickrande i filmens dockor â Pinocchio ser verkligen ut som om han har tillverkats av en gravt berusad person â men den taktila, lite skeva designen Ă€r svĂ„r att motstĂ„. Visst finns hĂ€r en hel del som kĂ€nns igen frĂ„n tidigare versioner: nĂ€sor som vĂ€xer, en girig cirkusdirektör och en sjĂ€lvbelĂ„ten syrsa som ska styra in Pinocchio pĂ„ den rĂ€tta vĂ€gen. Men Guillermo del Toros helt egna blandning av vĂ€rme, kĂ€rvhet och lite galenskap genomsyrar filmen â Ă€nda in i de bombastiska musikalnumren och dödsrikets pokerspelande skelettkaniner.
Om den kan jĂ€mföras med nĂ„gon annan film sĂ„ Ă€r det Henry Selicks och Tim Burtons âThe nightmare before Christmasâ (1993). HĂ€r finns samma prilliga detaljrikedom, samma sorts vanvördiga humor â och samma sjĂ€lvklara övertygelse om att publiken Ă€r modigare Ă€n filmbolagens marknadsavdelningar.