Filmrecension: Skev Pinocchio sprakar av liv

Sorg, vÀrme och galenskap samsas i Guillermo del Toros version av sagan om Pinocchio. Den mexikanske mÀstaren bjuder pÄ egensinnig dockanimation som blÄser nytt liv i det vÀlkÀnda materialet.

Guillermo del Toro tar upp svÄra frÄgor om döden, i den klassiska berÀttelsen om trÀsnidaren Geppetto och hans docka Pinocchio. Pressbild.

Guillermo del Toro tar upp svÄra frÄgor om döden, i den klassiska berÀttelsen om trÀsnidaren Geppetto och hans docka Pinocchio. Pressbild.

Foto: Netflix

Filmrecension2022-11-23 10:15

Om lusten att skapa Ă€r nĂ„got djupt rotat mĂ€nskligt, dĂ„ finns det ingen som Ă€r mer mĂ€nniska Ă€n Guillermo del Toro. Det sprakar och gnistrar av kreativitet i allt som den mexikanske filmskaparen rör vid – Ă€ven om grundmaterialet Ă€r gammalt och lite trĂ„dslitet.

Det mĂ€rks sĂ€rskilt om man jĂ€mför höstens tvĂ„ filmatiseringar av sagan om Pinocchio. I september slĂ€ppte Disney en nyinspelning av sin animerade klassiker frĂ„n 1940, med Robert Zemeckis (”Tillbaka till framtiden”) vid rodret. Det var en film som kĂ€ndes helt onödig: sockersöt, snarlik originalet och sĂ„ uppenbart ett led i Disneys strategi att slĂ„ nya blanka mynt av gamla varumĂ€rken.

Kontrasten Ă€r enorm till dockanimerade ”Guillermo del Toros Pinocchio” – en bĂ„de personlig och politisk tolkning av sagan som bubblar av liv och infall, men som ocksĂ„ innehĂ„ller strĂ€va strĂ„k av smĂ€rta.

Spelplatsen Àr 1930-talets Italien, och vi möter trÀsnidaren Geppetto i djup och förödande sorg. Han förlorade sin unge son Carlo (en blinkning till bokens författare Carlo Collodi) i det första stora kriget, och han har stapplat genom decennierna i en dimma av alkohol och förtvivlan. Nu styr fascisterna i hans lilla stad och kriget nÀrmar sig pÄ nytt.

Under en sĂ€rskilt nattsvart kvĂ€ll snidar han en pojkkropp i trĂ€ – hĂ€r kommer del Toros kĂ€nsla för skrĂ€ckestetik till sĂ€rskild nytta, med fingrar som knipsas och skruvar som drivs in i tinningar. Medan Geppetto sover ruset av sig vĂ€cks dockan till liv av ett sfinxliknande vĂ€sen, och Ă€ventyret kan börja.

Det finns inget insmickrande i filmens dockor – Pinocchio ser verkligen ut som om han har tillverkats av en gravt berusad person – men den taktila, lite skeva designen Ă€r svĂ„r att motstĂ„. Visst finns hĂ€r en hel del som kĂ€nns igen frĂ„n tidigare versioner: nĂ€sor som vĂ€xer, en girig cirkusdirektör och en sjĂ€lvbelĂ„ten syrsa som ska styra in Pinocchio pĂ„ den rĂ€tta vĂ€gen. Men Guillermo del Toros helt egna blandning av vĂ€rme, kĂ€rvhet och lite galenskap genomsyrar filmen – Ă€nda in i de bombastiska musikalnumren och dödsrikets pokerspelande skelettkaniner.

Om den kan jĂ€mföras med nĂ„gon annan film sĂ„ Ă€r det Henry Selicks och Tim Burtons ”The nightmare before Christmas” (1993). HĂ€r finns samma prilliga detaljrikedom, samma sorts vanvördiga humor – och samma sjĂ€lvklara övertygelse om att publiken Ă€r modigare Ă€n filmbolagens marknadsavdelningar.

Fakta: Guillermo del Toros Pinocchio

Genre: Familjefilm

PremiÀr: 25 november 2022

Engelska röster: David Bradley, Ewan McGregor, Tilda Swinton med flera.

Regi: Guillermo del Toro

Speltid: 1 timme 54 minuter

Betyg: + + + +

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!