Grottpojken Grabb lÀmnar sin familj för att ge sig ut och hitta "Morgondan", ett mytomspunnet paradis bortom det karga och oförlÄtande stenÄldersland han har vant sig vid. Han hinner vÀxa upp till tonÄren nÀr han en dag stöter ihop med tigerflickan Iip och ljuv musik uppstÄr. Problemet Àr att Iip fortfarande "bor hemma", eller snarare Àr del av sin familjeflock som pÄ order av pappa Grugg gör allt tillsammans. Inklusive att sova i en stor hög tillsammans med den sabeltandade tigern Knubbis och farmor Momma som sover med öppna ögon.
Redan i den första kvarten Àr "Croodarna 2" ett flamsigt nöje att titta pÄ. TontrÀffen Àr utmÀrkt med ett överdrivet grimaserande minspel och fÀrgstarka varelser, allt paketerat i ett rappt actionkomeditempo.
Snart hittar familjen precis den sorts paradis som Grabb verkar ha letat efter. En oas fylld av exotiska frukter. OvÀntat nog bebos det av en annan familj vid namn BÀttreman, ett slags stenÄlderns svar pÄ sjÀlvgoda storstadsbuddhister. En mamma och pappa (komplett med sÄ kallad "manbun") som liknar new age-yogis och dricker fÀrsk bönjuice.
Kulturkrocken mellan "stad" och land Àr ett faktum och leder till mÄnga garv ocksÄ för vuxna. Till skillnad frÄn de oborstade Croodarna har familjen BÀttreman separata rum för alla, toaletter och praktiserar ett helikopterförÀldraskap pÄ dottern Sol, som aldrig har fÄtt en skrÄma.
De tvÄ familjernas olikheter leder till brÄk och Àr pÄ vÀg att sabotera allas drömmar, men nÀr ett gÀng argsinta "snytingapor" (som kommunicerar med slag i ansiktet) kidnappar mÀnnen för att blidka ett argt babianmonster lÀr sig familjerna snart en lÀxa om att samarbeta. Sensmoralen om att jobba tillsammans mot en gemensam fiende illustreras nÀr Croodarnas flockmentalitet faktiskt har sina fördelar framför BÀttremans mer individbaserade levnadsfilosofi. SÀrskilt nÀr den gamla Momma skakar liv i Dundersystrarna, en stam av krigarkvinnor, för att rÀdda gubbarna ur en svÄr knipa.
Budskap och sensmoral i all Àra, men det som höjer "Croodarna 2" över mycket annat i barngenren Àr den anarkistiska estetiken, de gummilika uttrycken och den spÀnstiga humorn. Inte en död minut, som det brukar heta.