Det har vĂ€l inte undgĂ„tt nĂ„gon att vi befinner oss i en guldĂ„lder för tv-drama. NĂ€r strömningstjĂ€nsterna vĂ€nder pĂ„ alla sorters stenar i jakten pĂ„ nytt innehĂ„ll, och den hemmasittande publiken stĂ€ndigt söker efter nya berĂ€ttelser att skingra pandemitristessen med â dĂ„ uppstĂ„r oanade möjligheter för nya röster att höras.
Egentligen Ă€r det kanske fel att kalla Amy Deasismont för en âny röstâ â hon har trots allt sjungit offentligt sedan hon gick i mellanstadiet, under artistnamnet Amy Diamond.
PĂ„ senare Ă„r har vi fĂ„tt se en annan sida av henne Ă€n den glittrande glada barnartisten: först som anorexisjuk tonĂ„ring i Sanna Lenkens âMin lilla systerâ (2015) och sedan som sjĂ€lvcentrerad flickvĂ€n i Lukas Moodyssons âGöstaâ (2019).
Men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ som en uppenbarelse nĂ€r 29-Ă„ringen nu sprĂ€nger ut ur puppan som en driven tv-serieskapare. Med dramakomediserien âThunder in my heartâ berĂ€ttar hon om sex och kĂ€rlek, barndomstrauma och vuxenblivande, i en helt egen tonart. Deasismont spelar Sigge, som precis har flyttat hemifrĂ„n. Hennes förĂ€ldrar (Helen Sjöholm och Gustaf Hammarsten) Ă€r nyskilda, och Sigge och hennes lillebror Benjamin far illa av hur hennes pappa â en fullblodsnarcissist â hĂ„ller resten av familjen i ett kĂ€nslomĂ€ssigt jĂ€rngrepp.
Sigges oförmĂ„ga att prata om familjeproblemen fĂ€rgar hennes relation med vĂ€nnerna Antonia och Sam (poddstjĂ€rnan Julia Lyskova Juhlin och âSnabba cashâ-aktuelle Alexander Abdallah), som brottas med sina egna bekymmer.
Genom serien fĂ„r vi se dem kĂ€mpa för att lĂ„ngsamt kunna öppna sig för varandra. Trots att det finns mycket som gör ont i âThunder in my heartâ, Ă€r det en berĂ€ttelse som man vill vara i. Jag vill hĂ€nga med sammetsmjuka Sam som tar hand om sin sjuka pappa, och med kaxiga Antonia som Ă€r störtkĂ€r i Janice som aldrig kan bestĂ€mma sig.
I samma anda som Michaela Coels mĂ€sterliga HBO-serie âI may destroy youâ lyckas Amy Deasismont skapa en lĂ€tthet och vĂ€rme i persongalleriet som gör att man orkar följa med pĂ„ hela resan â Ă€nda till det ouppklarade, mĂ€nskliga slutet. Jag vĂ€ntar redan pĂ„ sĂ€song tvĂ„.