LÀgg orden pÄ minnet: En temporal kniptÄngsmanöver. Det Àr ingen superspoiler att detta magiska filmtrollspö anvÀnds för att lösa det linjÀra dilemma som vÄr protagonist befinner sig i nÀr handlingen i "Tenet" rör sig framÄt (eller om det Àr bakÄt?).
John David Washingtons mycket rationelle och moraliskt klanderfrie CIA-agent gör entrĂ© nĂ€r terrorister intar ett operahus i Ukraina â och redan frĂ„n start inser man att det Ă€r nĂ„got som Ă€r lite knas.
Inte bara med uppdraget, ocksÄ i sjÀlva hÀndelseförloppet. GÄr en kula rentav baklÀnges? Ja, det gör den. FrÄgor pÄ det? Jo, tack.
Christopher Nolan Àr vildare Àn nÄgonsin nÀr han i "Tenet" kombinerar konceptet tidsresor med sin paradgren: hur man fÄr publiken att snÀllt svÀlja omöjliga premisser genom blÀndande scenerier.
En temporal kniptÄngsmanöver Àr ju exakt det trick som Christopher Nolan byggt sin filmografi pÄ alltsedan han slog igenom med den kluriga bak-och-fram-in-och-ut-vÀnda "Memento" och sedan förfinat i bÄde "Inception" och "Dunkirk".
Den hÀr gÄngen kan man lika gÀrna ge upp försöken att förstÄ vad som pÄgÄr i tid och rum pÄ en gÄng, det till och med sÀgs rakt ut av en av rollfigurerna pÄ ett tidigt stadium.
Begrepp som orsak-verkan och logiska slutledningar upphör liksom att ha nÄgon betydelse. Visst, man behöver inte förstÄ allt i en Nolan-film och i "Tenet" Àr det ocksÄ en del av poÀngen.
Men frÄgan Àr om inte Nolan tricksar vÀl mycket den hÀr gÄngen och till slut tappar bort tidsresespÄret till förmÄn för en James Bond-light-kÀnsla genom diverse (förvisso snygga) bil- och bÄtjakter och grandiosa explosioner.
VÄr hjÀlte fÄr i uppdrag att rÀdda vÀrlden frÄn ett tredje vÀrldskrig men fastnar mitt i en hyfsat oengagerande dysfunktionell relation. En svalt galant dam (Elizabeth Debicki) och en rysk superskurk (Kenneth Branagh med magnifikt överspel) försöker döda varandra och det tröttnar man pÄ ganska snabbt.
Efter tvÄ och en halv timme med en Nolan som leker med den döda vinkeln dÀr den egentliga dramatiken utspelar sig kÀnner man sig till slut mest förvirrad. Magin fÄr stundtals fÀste men till skillnad frÄn i "Interstellar", Nolans magnum opus, landar aldrig de svindlande scenerierna pÄ nÄgon kÀnslomÀssig nivÄ.
Kanske Àr det sÄ att man mÄste se filmen en gÄng till för total tillfredstÀllelse. Kanske tvÄ? Kanske baklÀnges?