Aubrey Plaza: Jag dras till gränsöverskridande

Bergmanveckan på Fårö har temat "Synd och skam" – något som passar två av hedersgästerna bra: den franska regissören Aubrey Diwan och skådespelaren Aubrey Plaza som båda är intresserade av berättelser som utmanar gränserna för sexualitet.

Skådespelaren Aubrey Plaza besöker Bergmanveckan på Fårö för första gången, även om hon har varit i Sverige många gånger tidigare och säger att hon gillar den svenska trubbigheten. "När jag kom hit första gången för många år sedan hade jag en servitör och tänkte 'han är ju ganska elak, men jag gillar det'".

Skådespelaren Aubrey Plaza besöker Bergmanveckan på Fårö för första gången, även om hon har varit i Sverige många gånger tidigare och säger att hon gillar den svenska trubbigheten. "När jag kom hit första gången för många år sedan hade jag en servitör och tänkte 'han är ju ganska elak, men jag gillar det'".

Foto: Karl Melander/TT

Film2023-06-28 14:57

– Synd och skam känns rätt för mig. Jag tror att det var ödet, säger Aubrey Plaza som alltid drömt om att besöka Bergmanveckan. I år blev det verklighet, även om hon inte visste inte att årets tema skulle fokusera så mycket på sex och erotik.

TT träffar "White Lotus"-stjärnan på Bergmancenter på Fårö dagen efter hennes 39-årsdag, när gästerna på invigningsceremonin stämde upp i ett kollektivt "ja må hon leva"

— Det var väldigt pinsamt. Jag är inte en födelsedagsperson. När jag fyller år går jag typ ut i skogen och gråter ensam, säger Aubrey Plaza, och berättar att hon känner en stark koppling till Ingmar Bergmans filmer.

Dras till människans mörka natur

— Jag tycker om Bergmans teman som utforskar de mörkare sidorna av människans natur. Med kärlek, död och de stökiga komplikationerna i monogami. Och hans relation med skådespelare – ibland som han varit gift med. Jag är också gift med en manusförfattare och regissör. Jag har gjort filmer om att göra film och jag har spelat rollen som skådespelerska, säger Aubrey Plaza som är gift med regissören Jeff Baena.

Den franska manusförfattaren och regissören Audrey Diwan vann Guldlejonet på Venedigs filmfestival 2021 med sin filmatisering av nobelpristagaren Annie Ernaux "Omständigheter". Filmen gick på svenska biografer våren 2022. Just nu arbetar Diwan på en nyversion av den mjukpornografiska 70-talsfilmen "Emmanuelle". Mestadels inspirerad av romanförlagans filosofi kring erotik.

– Vid slutet av mitt liv kommer jag att vara en expert på synd. Jag föredrar synd framför skam. I "Emmanuelle" försöker jag kämpa mot skam, eftersom det oftast kopplas till kvinnlig sexualitet. Men jag vill slåss mot idén om att skam och sexualitet automatiskt skulle vara besläktade, säger Audrey Diwan.

Nej till intimitetskoordinator

Under Bergmanveckan ordnas ett seminarie kring det nya yrket intimitetskoordinator, som föddes i kölvattnet av metoo-rörelsen. En person som ser till att sexscener inte går över skådespelarnas personliga gränser på filminspelningar. Ämnet har blivit föremål för olika debatter genom åren. Inför "Emmanuelle" säger Audrey Diwan att hon inte vill jobba på det sättet eftersom sexualitet är för personligt.

– Nej jag känner mig inte bekväm med det. Erotik står i centrum för berättelsen och jag kan inte göra en film om kroppslig njutning och ge det till någon annan. Det går emot hela filmens idé. Självklart vill jag att alla ska känna sig trygga på min inspelning. Jag kan prata med en intimitetskoordinator och sedan hitta min egen väg, säker Audrey Diwan.

Hon menar också att sexscener måste spelas in utan vagheter, med ett tydligt syfte för filmens dramaturgi.

"Har gjort väldigt obekväma saker"

Skådespelaren Aubrey Plaza är inte främmande för att spela in sexscener. 2013 gjorde hon exempelvis "The to-do list", om en ung kvinna som bestämmer sig för att lära sig allt om sex innan hon börjar universitetet. En av onaniscenerna var helt osimulerad.

– Jag ångrar ingenting som jag har gjort. Jag har alltid gjort det som varit bekvämt för mig och ofta har det varit väldigt obekväma saker, säger Aubrey Plaza.

Liksom Diwan betonar Aubrey Plaza att alla på en inspelning måste känna sig säkra, skyddade och att tryggheten är väldigt beroende på vem regissören och skådespelarna är.

– Men jag är ofta intresserad och dras själv till gränsöverskridande ögonblick. Personligen skulle jag inte vilja jobba med en intimitetskoordinator, men om min scenpartner vill det så gör jag det gärna.

En uppgift för hedersgästerna är att välja en Bergmanfilm, som sedan visas under veckan. Audrey Diwan har valt "Smultronstället" för Bergmans utforskande av tid och drömmar. Audrey Plaza valde "Sommarnattens leende" för den lättsamma dynamiken kring otrohet och svartsjuka i svensk sommarmiljö.

TT: Jag läste i en biografi att Bergman gjorde den under "den svartaste perioden" i sitt liv, men han behövde pengar så han tänkte att en komedi vore mer lönsam.

– Han hade förmodligen rätt, och ibland kommer humor ur de mörkaste platserna, eller hur? De bästa komedierna bygger ofta på de mest olidliga och smärtsamma sanningarna, säger Aubrey Plaza.

Den fransk-libanesiska manusförfattaren och regissören Audrey Diwan gästar Bergmanveckan på Fårö, bland annat för att presentera Bergmanfilmen "Smultronstället".
Den fransk-libanesiska manusförfattaren och regissören Audrey Diwan gästar Bergmanveckan på Fårö, bland annat för att presentera Bergmanfilmen "Smultronstället".
Fakta: Aubrey Plaza

Född: 1984 i Wilmington, Delaware i USA.

Ursprung: Puerto Rico, Västafrika, amerikanska urinvånare, Irland och Skottland.

Yrke: Skådespelare, komiker, producent.

Karriär: (I urval)

"Parks and recreation” (2009-2015). "Scott Pilgrim vs the world" (2010), ”Safety not guaranteed” (2012), ”Ingrid goes west (2017), "The little hours" (2017), "Black bear" (2020), "Emily the criminal" (2022), "The White Lotus säsong 2" (2022).


Fakta: Aubrey Plaza om

...att vara född i stjärntecknet kräfta:

— Jag är väldigt känslig. Ett hårt skal men mjuk på insidan.

...att besöka Sverige:

Av någon anledning kommer jag alltid tillbaka. Kanske var jag svensk eller skandinavisk i ett tidigare liv. Kanske är det den mörka humorn jag gillar.

...att aldrig se sina egna skådespelarprestationer i efterhand:

Om jag producerar något så tittar jag på det hundra gånger men inte när jag skådespelar. Jag tror att det är bättre i mitt huvud. Om jag inte har någon kontroll över det vill jag inte se det. Om jag hatar det så kan jag inte göra något åt det.

Att arbeta med Francis Ford Coppola i kommande "Megalopolis":

Det kändes verkligen likt Fellini. Coppola har skapat en hel värld utifrån sin fantasi som är baserad på det romerska imperiets fall, men som jämför med det amerikanska samhällets fall i New York. Han har väldigt stora idéer och skapar spektakel. Coppola älskar och respekterar skådespelare och det var en otrolig dubbelhet att vara med i världens dyraste independentfilm och samtidigt känna som om vi var en liten teatergrupp som var fria att utforska och leka.

...att någon dag själv regissera:

Jag är rädd för att regissera, det betyder så mycket för mig att jag nästan inte vågar göra det. Men det har gett mig självförtroende att producera fyra filmer, och jag tror att förstår vilka element som behövs för att göra en bra film även om jag inte kan formulera det. Jag har kommit till en punkt när jag är redo.

Fakta: Audrey Diwan

Född: 1980 i Frankrike

Ursprung: Fransk-libanesisk

Yrke: Manusförfattare, regissör. Tidigare journalist

Karriär (i urval): Manus till "Syndikatet" (2014), "Ami-Ami" (2018) och "The man with the Iron heart" (2017). Manus och regidebut med "Omständigheter" som vann guldlejonet vid Filmfestivalen i Venedig 2021.

Kommande: Nyversion av "Emmanuelle". Premiärdatum okänt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om