Aubrey Plaza: Jag dras till grÀnsöverskridande

Bergmanveckan pĂ„ FĂ„rö har temat "Synd och skam" – nĂ„got som passar tvĂ„ av hedersgĂ€sterna bra: den franska regissören Aubrey Diwan och skĂ„despelaren Aubrey Plaza som bĂ„da Ă€r intresserade av berĂ€ttelser som utmanar grĂ€nserna för sexualitet.

SkÄdespelaren Aubrey Plaza besöker Bergmanveckan pÄ FÄrö för första gÄngen, Àven om hon har varit i Sverige mÄnga gÄnger tidigare och sÀger att hon gillar den svenska trubbigheten. "NÀr jag kom hit första gÄngen för mÄnga Är sedan hade jag en servitör och tÀnkte 'han Àr ju ganska elak, men jag gillar det'".

SkÄdespelaren Aubrey Plaza besöker Bergmanveckan pÄ FÄrö för första gÄngen, Àven om hon har varit i Sverige mÄnga gÄnger tidigare och sÀger att hon gillar den svenska trubbigheten. "NÀr jag kom hit första gÄngen för mÄnga Är sedan hade jag en servitör och tÀnkte 'han Àr ju ganska elak, men jag gillar det'".

Foto: Karl Melander/TT

Film2023-06-28 14:57

– Synd och skam kĂ€nns rĂ€tt för mig. Jag tror att det var ödet, sĂ€ger Aubrey Plaza som alltid drömt om att besöka Bergmanveckan. I Ă„r blev det verklighet, Ă€ven om hon inte visste inte att Ă„rets tema skulle fokusera sĂ„ mycket pĂ„ sex och erotik.

TT trÀffar "White Lotus"-stjÀrnan pÄ Bergmancenter pÄ FÄrö dagen efter hennes 39-Ärsdag, nÀr gÀsterna pÄ invigningsceremonin stÀmde upp i ett kollektivt "ja mÄ hon leva"

— Det var vĂ€ldigt pinsamt. Jag Ă€r inte en födelsedagsperson. NĂ€r jag fyller Ă„r gĂ„r jag typ ut i skogen och grĂ„ter ensam, sĂ€ger Aubrey Plaza, och berĂ€ttar att hon kĂ€nner en stark koppling till Ingmar Bergmans filmer.

Dras till mÀnniskans mörka natur

— Jag tycker om Bergmans teman som utforskar de mörkare sidorna av mĂ€nniskans natur. Med kĂ€rlek, död och de stökiga komplikationerna i monogami. Och hans relation med skĂ„despelare – ibland som han varit gift med. Jag Ă€r ocksĂ„ gift med en manusförfattare och regissör. Jag har gjort filmer om att göra film och jag har spelat rollen som skĂ„despelerska, sĂ€ger Aubrey Plaza som Ă€r gift med regissören Jeff Baena.

Den franska manusförfattaren och regissören Audrey Diwan vann Guldlejonet pÄ Venedigs filmfestival 2021 med sin filmatisering av nobelpristagaren Annie Ernaux "OmstÀndigheter". Filmen gick pÄ svenska biografer vÄren 2022. Just nu arbetar Diwan pÄ en nyversion av den mjukpornografiska 70-talsfilmen "Emmanuelle". Mestadels inspirerad av romanförlagans filosofi kring erotik.

– Vid slutet av mitt liv kommer jag att vara en expert pĂ„ synd. Jag föredrar synd framför skam. I "Emmanuelle" försöker jag kĂ€mpa mot skam, eftersom det oftast kopplas till kvinnlig sexualitet. Men jag vill slĂ„ss mot idĂ©n om att skam och sexualitet automatiskt skulle vara beslĂ€ktade, sĂ€ger Audrey Diwan.

Nej till intimitetskoordinator

Under Bergmanveckan ordnas ett seminarie kring det nya yrket intimitetskoordinator, som föddes i kölvattnet av metoo-rörelsen. En person som ser till att sexscener inte gĂ„r över skĂ„despelarnas personliga grĂ€nser pĂ„ filminspelningar. Ämnet har blivit föremĂ„l för olika debatter genom Ă„ren. Inför "Emmanuelle" sĂ€ger Audrey Diwan att hon inte vill jobba pĂ„ det sĂ€ttet eftersom sexualitet Ă€r för personligt.

– Nej jag kĂ€nner mig inte bekvĂ€m med det. Erotik stĂ„r i centrum för berĂ€ttelsen och jag kan inte göra en film om kroppslig njutning och ge det till nĂ„gon annan. Det gĂ„r emot hela filmens idĂ©. SjĂ€lvklart vill jag att alla ska kĂ€nna sig trygga pĂ„ min inspelning. Jag kan prata med en intimitetskoordinator och sedan hitta min egen vĂ€g, sĂ€ker Audrey Diwan.

Hon menar ocksÄ att sexscener mÄste spelas in utan vagheter, med ett tydligt syfte för filmens dramaturgi.

"Har gjort vÀldigt obekvÀma saker"

SkÄdespelaren Aubrey Plaza Àr inte frÀmmande för att spela in sexscener. 2013 gjorde hon exempelvis "The to-do list", om en ung kvinna som bestÀmmer sig för att lÀra sig allt om sex innan hon börjar universitetet. En av onaniscenerna var helt osimulerad.

– Jag Ă„ngrar ingenting som jag har gjort. Jag har alltid gjort det som varit bekvĂ€mt för mig och ofta har det varit vĂ€ldigt obekvĂ€ma saker, sĂ€ger Aubrey Plaza.

Liksom Diwan betonar Aubrey Plaza att alla pÄ en inspelning mÄste kÀnna sig sÀkra, skyddade och att tryggheten Àr vÀldigt beroende pÄ vem regissören och skÄdespelarna Àr.

– Men jag Ă€r ofta intresserad och dras sjĂ€lv till grĂ€nsöverskridande ögonblick. Personligen skulle jag inte vilja jobba med en intimitetskoordinator, men om min scenpartner vill det sĂ„ gör jag det gĂ€rna.

En uppgift för hedersgÀsterna Àr att vÀlja en Bergmanfilm, som sedan visas under veckan. Audrey Diwan har valt "SmultronstÀllet" för Bergmans utforskande av tid och drömmar. Audrey Plaza valde "Sommarnattens leende" för den lÀttsamma dynamiken kring otrohet och svartsjuka i svensk sommarmiljö.

TT: Jag lÀste i en biografi att Bergman gjorde den under "den svartaste perioden" i sitt liv, men han behövde pengar sÄ han tÀnkte att en komedi vore mer lönsam.

– Han hade förmodligen rĂ€tt, och ibland kommer humor ur de mörkaste platserna, eller hur? De bĂ€sta komedierna bygger ofta pĂ„ de mest olidliga och smĂ€rtsamma sanningarna, sĂ€ger Aubrey Plaza.

Fakta: Aubrey Plaza

Född: 1984 i Wilmington, Delaware i USA.

Ursprung: Puerto Rico, VÀstafrika, amerikanska urinvÄnare, Irland och Skottland.

Yrke: SkÄdespelare, komiker, producent.

KarriÀr: (I urval)

"Parks and recreation” (2009-2015). "Scott Pilgrim vs the world" (2010), ”Safety not guaranteed” (2012), ”Ingrid goes west (2017), "The little hours" (2017), "Black bear" (2020), "Emily the criminal" (2022), "The White Lotus sĂ€song 2" (2022).


Fakta: Aubrey Plaza om

...att vara född i stjÀrntecknet krÀfta:

— Jag Ă€r vĂ€ldigt kĂ€nslig. Ett hĂ„rt skal men mjuk pĂ„ insidan.

...att besöka Sverige:

Av nÄgon anledning kommer jag alltid tillbaka. Kanske var jag svensk eller skandinavisk i ett tidigare liv. Kanske Àr det den mörka humorn jag gillar.

...att aldrig se sina egna skÄdespelarprestationer i efterhand:

Om jag producerar nÄgot sÄ tittar jag pÄ det hundra gÄnger men inte nÀr jag skÄdespelar. Jag tror att det Àr bÀttre i mitt huvud. Om jag inte har nÄgon kontroll över det vill jag inte se det. Om jag hatar det sÄ kan jag inte göra nÄgot Ät det.

Att arbeta med Francis Ford Coppola i kommande "Megalopolis":

Det kÀndes verkligen likt Fellini. Coppola har skapat en hel vÀrld utifrÄn sin fantasi som Àr baserad pÄ det romerska imperiets fall, men som jÀmför med det amerikanska samhÀllets fall i New York. Han har vÀldigt stora idéer och skapar spektakel. Coppola Àlskar och respekterar skÄdespelare och det var en otrolig dubbelhet att vara med i vÀrldens dyraste independentfilm och samtidigt kÀnna som om vi var en liten teatergrupp som var fria att utforska och leka.

...att nÄgon dag sjÀlv regissera:

Jag Àr rÀdd för att regissera, det betyder sÄ mycket för mig att jag nÀstan inte vÄgar göra det. Men det har gett mig sjÀlvförtroende att producera fyra filmer, och jag tror att förstÄr vilka element som behövs för att göra en bra film Àven om jag inte kan formulera det. Jag har kommit till en punkt nÀr jag Àr redo.

Fakta: Audrey Diwan

Född: 1980 i Frankrike

Ursprung: Fransk-libanesisk

Yrke: Manusförfattare, regissör. Tidigare journalist

KarriÀr (i urval): Manus till "Syndikatet" (2014), "Ami-Ami" (2018) och "The man with the Iron heart" (2017). Manus och regidebut med "OmstÀndigheter" som vann guldlejonet vid Filmfestivalen i Venedig 2021.

Kommande: Nyversion av "Emmanuelle". PremiÀrdatum okÀnt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om