ââSynd och skam kĂ€nns rĂ€tt för mig. Jag tror att det var ödet, sĂ€ger Aubrey Plaza som alltid drömt om att besöka Bergmanveckan. I Ă„r blev det verklighet, Ă€ven om hon inte visste inte att Ă„rets tema skulle fokusera sĂ„ mycket pĂ„ sex och erotik.
TT trÀffar "White Lotus"-stjÀrnan pÄ Bergmancenter pÄ FÄrö dagen efter hennes 39-Ärsdag, nÀr gÀsterna pÄ invigningsceremonin stÀmde upp i ett kollektivt "ja mÄ hon leva"
â Det var vĂ€ldigt pinsamt. Jag Ă€r inte en födelsedagsperson. NĂ€r jag fyller Ă„r gĂ„r jag typ ut i skogen och grĂ„ter ensam, sĂ€ger Aubrey Plaza, och berĂ€ttar att hon kĂ€nner en stark koppling till Ingmar Bergmans filmer.
Dras till mÀnniskans mörka natur
â Jag tycker om Bergmans teman som utforskar de mörkare sidorna av mĂ€nniskans natur. Med kĂ€rlek, död och de stökiga komplikationerna i monogami. Och hans relation med skĂ„despelare â ibland som han varit gift med. Jag Ă€r ocksĂ„ gift med en manusförfattare och regissör. Jag har gjort filmer om att göra film och jag har spelat rollen som skĂ„despelerska, sĂ€ger Aubrey Plaza som Ă€r gift med regissören Jeff Baena.
Den franska manusförfattaren och regissören Audrey Diwan vann Guldlejonet pÄ Venedigs filmfestival 2021 med sin filmatisering av nobelpristagaren Annie Ernaux "OmstÀndigheter". Filmen gick pÄ svenska biografer vÄren 2022. Just nu arbetar Diwan pÄ en nyversion av den mjukpornografiska 70-talsfilmen "Emmanuelle". Mestadels inspirerad av romanförlagans filosofi kring erotik.
ââVid slutet av mitt liv kommer jag att vara en expert pĂ„ synd. Jag föredrar synd framför skam. I "Emmanuelle" försöker jag kĂ€mpa mot skam, eftersom det oftast kopplas till kvinnlig sexualitet. Men jag vill slĂ„ss mot idĂ©n om att skam och sexualitet automatiskt skulle vara beslĂ€ktade, sĂ€ger Audrey Diwan.
Nej till intimitetskoordinator
Under Bergmanveckan ordnas ett seminarie kring det nya yrket intimitetskoordinator, som föddes i kölvattnet av metoo-rörelsen. En person som ser till att sexscener inte gĂ„r över skĂ„despelarnas personliga grĂ€nser pĂ„ filminspelningar. Ămnet har blivit föremĂ„l för olika debatter genom Ă„ren. Inför "Emmanuelle" sĂ€ger Audrey Diwan att hon inte vill jobba pĂ„ det sĂ€ttet eftersom sexualitet Ă€r för personligt.
ââNej jag kĂ€nner mig inte bekvĂ€m med det. Erotik stĂ„r i centrum för berĂ€ttelsen och jag kan inte göra en film om kroppslig njutning och ge det till nĂ„gon annan. Det gĂ„r emot hela filmens idĂ©. SjĂ€lvklart vill jag att alla ska kĂ€nna sig trygga pĂ„ min inspelning. Jag kan prata med en intimitetskoordinator och sedan hitta min egen vĂ€g, sĂ€ker Audrey Diwan.
Hon menar ocksÄ att sexscener mÄste spelas in utan vagheter, med ett tydligt syfte för filmens dramaturgi.
"Har gjort vÀldigt obekvÀma saker"
SkÄdespelaren Aubrey Plaza Àr inte frÀmmande för att spela in sexscener. 2013 gjorde hon exempelvis "The to-do list", om en ung kvinna som bestÀmmer sig för att lÀra sig allt om sex innan hon börjar universitetet. En av onaniscenerna var helt osimulerad.
ââJag Ă„ngrar ingenting som jag har gjort. Jag har alltid gjort det som varit bekvĂ€mt för mig och ofta har det varit vĂ€ldigt obekvĂ€ma saker, sĂ€ger Aubrey Plaza.
Liksom Diwan betonar Aubrey Plaza att alla pÄ en inspelning mÄste kÀnna sig sÀkra, skyddade och att tryggheten Àr vÀldigt beroende pÄ vem regissören och skÄdespelarna Àr.
ââMen jag Ă€r ofta intresserad och dras sjĂ€lv till grĂ€nsöverskridande ögonblick. Personligen skulle jag inte vilja jobba med en intimitetskoordinator, men om min scenpartner vill det sĂ„ gör jag det gĂ€rna.
En uppgift för hedersgÀsterna Àr att vÀlja en Bergmanfilm, som sedan visas under veckan. Audrey Diwan har valt "SmultronstÀllet" för Bergmans utforskande av tid och drömmar. Audrey Plaza valde "Sommarnattens leende" för den lÀttsamma dynamiken kring otrohet och svartsjuka i svensk sommarmiljö.
TT: Jag lÀste i en biografi att Bergman gjorde den under "den svartaste perioden" i sitt liv, men han behövde pengar sÄ han tÀnkte att en komedi vore mer lönsam.
ââHan hade förmodligen rĂ€tt, och ibland kommer humor ur de mörkaste platserna, eller hur? De bĂ€sta komedierna bygger ofta pĂ„ de mest olidliga och smĂ€rtsamma sanningarna, sĂ€ger Aubrey Plaza.