För den som aldrig förr har sett en ko i ögonen Àr "Cow" en nÀstan förvÄnande stark filmupplevelse. Kameran ligger hela tiden nÀra Luma, en av mÄnga svart-vita mjölkkor pÄ en mellanstor gÄrd utanför London. Hon lever ett strÀvsamt liv, filmen börjar med att hon föder en kalv, för att sedan raskt ledas bort till sin mjölkningsstation igen, med moderkakan fortfarande dinglande mellan benen. Kalven blir matad med flaska. Ganska snart separeras de och Luma rÄmar. Och rÄmar.
Exakt vad den hÀr kon kÀnner och tÀnker vet man förstÄs inte. Detta Àr inte en Disney-film. Men nÄgot hÀnder, som den lyhörda kameran plockar upp.
ââHar djur kĂ€nslor? Det brukar man ju diskutera och det var just det som jag ville undersöka.
Vad sker i ett djur?
Andrea Arnold pratar med varm och vÀnlig röst i telefon frÄn London. Hon har smitit in pÄ en turkisk restaurang för att fÄ sitta ostört. Dagen har varit stökig och hon beklagar att allt varit lite "last minute". Men hon Àr ÀndÄ vÀlformulerad om sin film nÀr hon har pustat ut.
ââSom liten var jag alltid ute i naturen, jag var aldrig inomhus. Jag skapade ett nĂ€ra band till djur och som lite Ă€ldre har jag funderat mycket pĂ„ just bondgĂ„rdsdjur. Ăr de kĂ€nnande varelser? sĂ€ger Andrea Arnold och fortsĂ€tter:
ââAlltsĂ„ vi vet ju knappt vad som pĂ„gĂ„r inombords i vĂ„ra medmĂ€nniskor sĂ„ hur ska man kunna veta vad som sker inuti ett djur? Men det finns en poet som jag gillar, John O'Donohue som pratar mycket om vilda djur och vĂ€xter och det dĂ€r inre, viljan, kĂ€nslor och tankar.
TT: SjÀlen?
ââJa, den dĂ€r osynliga delen av oss sjĂ€lva, som vi kĂ€nner existerar. Jag antar att det var det jag letade efter. Det Ă€r ju intressant, att ge sig pĂ„ att göra en film om en osynlig del.
Andrea Arnold och hennes team filmade Luma till och frĂ„n under fyra Ă„r. Tanken frĂ„n början var att skildra livet pĂ„ lantbruket i en cykel pĂ„ temat liv â död â liv, med avstamp ur just födseln av Lumas kalv, hennes femte.
ââMen med dokumentĂ€rer fĂ„r man treva sig fram lĂ€ngst vĂ€gen. Vi visar upp vardagen pĂ„ ett lantbruk, sĂ„ som det ser ut. Vi har inte filmat nĂ„got som inte existerar pĂ„ riktigt.
Hur behandlar vi djuren?
Andrea Arnold har ingen agenda med sin film, sĂ€ger hon. Men precis som i dokumentĂ€ren "Gunda" (2021) av Viktor Kossakovskij â som i samma, ordlösa stil som i "Cow" bland annat följer en gigantisk gris â Ă€r bilderna som förmedlas genom kameran hjĂ€rtskĂ€rande och ibland nĂ€stan magiska. Det kĂ€nns som att man verkligen ser djuren, för första gĂ„ngen.
SjÀlvklart föds tankar pÄ hur vi egentligen behandlar dem. Men om man utvecklar veganska tendenser av "Cow", sÄ Àr det inte nÄgot som Andrea Arnold tar ansvar för.
ââFolk fĂ„r fatta sina egna beslut. Jag Ă€r ute efter att Ă„terknyta oss till naturen, vi Ă€r sĂ„ lĂ„ngt borta frĂ„n den i dag nĂ€r vi bor i stĂ€der och köper tvĂ€ttad, paketerad mat i affĂ€rer. Vi Ă€r trots allt en del av det som vi konsumerar och mer sammanlĂ€nkade Ă€n vi kanske tror.
TT: Vad var din största lÀrdom i arbetet med filmen?
ââDet mest djupgĂ„ende var att jag kĂ€nde att Luma kĂ€nde sig sedd av oss. Hur ofta ser vi verkligen varandra? Jag har funderat pĂ„ vad det verkligen betyder, att bli sedd, som levande varelse och mĂ€nniska. Det var nog det viktigaste för mig.