Den bästa feelgooden backar inte för det svåra

Feelgood är knappast någon livsomvälvande litteratur. Eller?

Kari Walléns roman "I befintligt skicka" handlar om Elsa som  förlorar både sin lägenhet och sin relation. Hon reser till Jämtland, och livet börjar för första gången kretsa kring henne själv.

Kari Walléns roman "I befintligt skicka" handlar om Elsa som förlorar både sin lägenhet och sin relation. Hon reser till Jämtland, och livet börjar för första gången kretsa kring henne själv.

Foto: Gabriel Liljevall

Feelgood2022-01-29 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är lätt att tro att feelgood-romaner bara handlar om simpla kärleksrelationer och hundpromenader. Språket är lättillgängligt och handlingen förutsägbar. Genren blir ofta reducerad till att handla om försäljningsstatistik, antal strömningar och lånesiffror. Att böckerna säljer, lånas och läses är det ingen fråga om. 

Men litteratur är aldrig bara en fråga siffror.

En sak glöms ofta bort. Någonting som utmärker dessa böcker mer än någonting annat – att huvudkaraktären får upprättelse. 

Genren representerar en värld där heterosexuella kvinnor blir förförda av män på ett sätt som passar dem (det vill säga, inget oönskat kladdande). I de fall männen beter sig opassande eller respektlöst kommer de inte undan med det. 

Feelgood backar aldrig för det svåra, tvärtom är det svåra en utgångspunkt. Ett dåligt jobb, en dålig relation, ett familjetrauma är själva drivkraften som leder till förändring. Men det svåra tar aldrig över. Räddningen finns där, och ofta är räddningen huvudkaraktären själv. Trots alla hennes brister.

Sneda näsor, blyghet, snålhet, hängiga bröst, oförmåga att komma i tid och petande i maten är inte problem som måste övervinnas – utan delar av en oemotståndlig charm och styrka.

Det creddiga jobbet är inte värt att sälja vår själ för. Den hetaste kärleksaffären är inte alltid den sundaste. Att göra bort sig eller vara med om någonting traumatiskt är oftast inte hela världen.  Vi människor överlever det mesta som vi är med om.

Vendela tipsar! 

Eva Ludvigsen

"Morgondagen är vår" (Lind & Co, finns som ljudbok och e-bok) 

Ett gäng nyblivna jurist- och läkarstudenter tar sig an Uppsalas studentliv. Du som vill undvika klichéartade beskrivningar av sexuell samvaro som “bultande underliv” får hoppa över ett par kapitel. Men låt dig inte avskräckas. Romanen är som bäst när den handlar om universitetsmiljön och om vilsenheten man kan uppleva som ung i en ny stad. Vissa saker har författaren dock missat i sin research – det dräller inte av dagstidningar på studentkorridorernas köksbord, och det är ovanligt att betala en taxi med kontanter i dag. Man kan argumentera för att boken inte utspelar sig år 2021 eller -22, men ord som “Wikipedia-nörd” och Blocket vittnar om att denna Uppsalaroman utspelar sig på den här sidan av det kontantlösa samhället. I övrigt bjuder boken på igenkänning i toppform. 

Karin Wallén

"I befintligt skick" (Forum, finns som ljudbok, e-bok och inbunden) 

Elsa bor i en andrahandslägenhet i Stockholm och har en relation som inte är känslomässigt tillräcklig. Hon förlorar båda delar och åker till familjens stuga i det snöfyllda Jämtland för första gången på tjugo år. Hon har fått i uppdrag att rensa inför kommande försäljning, och hittar en låda på vinden med ett mysterium att lösa. Personerna hon möter, och äventyret i de oändligt vackra omgivningarna, lockar henne allt längre bort från det meningslösa jäktandet i Stockholm. Elsas liv handlar mer och mer om Elsa själv, och mindre om den egoistiska mannen i storstaden. Jag hade gärna läst mer om kompisen Shirins historia, bokens intressantaste karaktär hamnar tyvärr i skymundan. Miljöbeskrivningarna väcker längtan till snö och milslånga vidder.

Lucy Dillon

"Lektioner i kärlek" (Forum, finns i alla format) 

I väntan på "Efter regn" som släpps på svenska i dagarna kan du läsa "Lektioner i kärlek". Jeannie möter den perfekta mannen, Dan, på internet och han friar till henne enligt konstens alla regler. Men någonting känns fel, och Jeannie börjar ifrågasätta vem det är som leder hennes liv. När fästmannen råkar ut för en olycka på bröllopsdagen och blir liggande på sjukhus, vacklar hon än mer. I sann Lucy Dillon-anda får hundar spela en stor roll i romanen – huset hon flyttar till ligger bredvid en kennel, och hon säljer sin brudklänning till en second handbutik till förmån för herrelösa hundar. Boken tappar fart i andra halvan, det blir lite för mycket fokus på hundarna, men kommer igång igen mot slutet när Jeannie tar makten över sitt öde. Det är romantiskt, smäktande och väldigt brittiskt.



Vendela Källmark, född och uppvuxen i Uppsala, är litteratur- och teatervetare samt frilansande kulturjournalist.