Många anmälningar mot konsertarrangör

Fler än 360 personer har anmält arrangören Krall entertainment till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), för att de inte fått biljettpengar tillbaka när föreställningar blivit inställda under pandemin.

Thomas "Orup" Eriksson, Anders Glenmark och Niklas Strömstedt i gruppen GES under "Allsång på Skansen" 2018. Nu är en av gruppens shower föremål för tvist i Allmänna reklamationsnämnden, sedan föreställningar blivit inställda under pandemin. Arkivbild.

Thomas "Orup" Eriksson, Anders Glenmark och Niklas Strömstedt i gruppen GES under "Allsång på Skansen" 2018. Nu är en av gruppens shower föremål för tvist i Allmänna reklamationsnämnden, sedan föreställningar blivit inställda under pandemin. Arkivbild.

Foto: Erik Simander/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-27 14:15

Två av föreställningarna är musikalen "Så som i himmelen" och GES-konserten "Stanna världen en stund", som båda skulle framförts på Gothia Towers i Göteborg under 2020.

Krall anser att man gjort tillräckligt genom att erbjuda biljetter till andra tillfällen, exempelvis samma show med gruppen GES i Scandinavium nästa år.

– Det är en tråkig situation att befinna sig i. Vi borde kanske förklarat oss på ett bättre sätt, säger arrangören Patrik Krall till Göteborgs-Posten.

Krall hänvisar också till att pandemin är en särskild händelse bortom företagets kontroll, så kallad force majeure.

Men både ARN och Konsumentverket har beslutat att force majeure inte går att tillämpa när det gäller biljetter som blivit inställda på grund av coronaviruset.

ARN:s beslut är dock bara rekommendationer, och de vidtar inga åtgärder mot företag som vägrar följa nämndens beslut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!