Hon går i Astrids fotspår för barns rätt till kärlek

När Astrid Lindgren dog förlorade vi också en stark röst för alla barns rätt till trygghet och kärlek. Kanske har jag hittat författaren som kan fylla hennes debattskor?

I mitten av 1990-talet ledde Marit Törnqvist arbetet med Sagotåget och Villa Villekulla på Junibacken i Stockholm.

I mitten av 1990-talet ledde Marit Törnqvist arbetet med Sagotåget och Villa Villekulla på Junibacken i Stockholm.

Foto: Fredrik Persson/TT

Barnlitteratur 2021-08-28 06:55
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Astrid Lindgren var mer än en sagotant. Hon var en humanist och opinionsbildare som röt ifrån när hon såg orättvisor.
– Hon var verkligen inte rädd, säger Marit Törnqvist från skogen i Östergötland när vi hörs på telefon.

Marit är inte den mest kända av Astrids illustratörer, men hennes gärning sträcker sig utanför bokryggarnas ramar. I mitten av 90-talet ledde Marit Törnqvist arbetet med scenografin till Sagotåget och Villa Villekulla i Junibacken. "Se till att det blir rätt” sa Astrid till Marit. Och det är just det hon strävade efter: att skapa en värld trogen Astrids hantverk.

Men Marit Törnqvist går i Astrids fotspår på flera sätt. Precis som Astrid gjorde så kämpar hon för barns rättigheter. På sociala medier beskriver hon kontrasterna i hennes liv just ju. Nödropen från Kabul, människorna som gömmer sig i Sverige. Rädda, livrädda. Och lugnet i den svenska naturen vid sjön. De vidsträckta landskapen som känns igen från hennes illustrationer. Där barnets hela värld syns, en stor rymd runt en liten individ.

I ett Instagraminlägg har hon tecknat den svåra situation som många människor på flykt befinner sig i. Hon menar att unga personer brutits ned av den långsamma och misstroendefyllda asylprocessen i Sverige.
– Jag är tacksam över att inte Astrid är med om det här, för hon hade gått sönder, säger hon.

Marit Törnqvists mamma översatte Astrids texter till holländska och redan som liten fanns Astrid Lindgren i Marits liv. Som nioåring hoppade Marit från höskullen vid sommarstugan i Småland tillsammans med Astrid. Marit Törnqvist första illustrerade bok var Astrid Lindgrens ”När Bäckahultarn for till stan”. Därefter har flera titlar följt och Marit Törnqvist har prisats otaliga gånger. I början av 2000-talet fick hon teckna ”Sunnanäng”. När boken är slut har vinterbjörkskogen blivit grön och somrig.
– Min inspiration från Astrid, det är egentligen den där raden från Bröderna Lejonhjärta: det finns ”saker man måste göra” annars är man ”bara en liten lort”.

Redan 2004 engagerade sig Marit Törnqvist i projektet Read with Me bland annat för flyktingar i Iran. Sedan 2015 har hennes arbete för flyktingars situation vuxit. Hon hör hemma både i Sverige och i Nederländerna. På sin Facebooksida skrev hon nyligen ett vasst Facebookinlägg riktat till holländska politikern Ankie Broekers-Knol. Marit ville samla ihop till en flygbiljett till Afghanistan till henne för att hon skulle förstå vad afghanska flyktingar berättar. 

– Politikerna är bovarna i spelet. Det är ju de som verkligen kan ändra på situationen, säger hon.

Trots sitt engagemang för människor på flykt har hon hittills aldrig skrivit en saga om flyktingar. Temat blir lätt för generaliserande, tycker hon. Varje livsöde är olika. 

Tre av hennes egna bilderböcker från Rabén & Sjögren bildar en sorts serie. Författardebuten ”Liten berättelse om kärlek” (1995) lämnar läsaren med frågor, men det klarnar senare. I ”Flickan som försvann” (2014) är flickan beroende av hjälp från andra för att överleva. I ”Den Lyckliga ön” (2018) tar flickan själv kontroll över sitt eget öde.

Marits nästa bilderbok ”Sköldpadda och jag” är planerad att släppas i Holland 2022.

Marit Törnqvist säger att hennes jobb hjälper henne att orka kämpa för andra.

– Varje dag flyr jag bort i min egen värld och berättelse. 

Hon finner ro i det, att skapa en trygg värld.