I fjol gav sig Carola Häggkvist ut på sommarturné, efter fem års paus. Hon hade blivit mamma igen till dottern Zoe, och ville prioritera mammalivet framför att åka ut på vägarna. Men efter succén med ”TV4:s ”Så mycket bättre” 2014 blev det åter dags att möta publiken, och i sommar är det dags igen.
– För mig handlar det om tajming i livet, att göra rätt saker i rätt tid, och när jag väl tackade ja till ”Så mycket bättre” var det just rätt tajming, och jag kände bara: ”Nu åker vi, nu kör vi”. Och det finns ingen anledning att inte turnera igen i år, varför skulle jag inte, liksom, säger Carola.
Alla med på tåget
Suget från publiken har varit ständigt, men programmet gjorde att även branschen hakade på tåget.
– Det kan räcka med ett sådant tv-program, som i och för sig har en enorm genomslagskraft, för att själva branschen ska tycka att det är perfekt med en Carolaturné. Talangen och gåvan öppnar upp vägen, och sedan behöver man inte banka upp några egna dörrar. Alla är med på tåget, säger hon.
Fjolårets sammanlagt tre Carolaturnéer gav mersmak i form av ny energi från publiken. Men också i form av känslan av en slags upprättelse.
– Jag känner att jag får tillbaka nu, det är lite ”payback time”. Det kände min publik också när jag fick sådana hyllningar från de andra artisterna i ”Så mycket bättre”. Det känns väldigt tacksamt.
Dottern skrev nya låten
Förra året gjorde Carolas son Amadeus debut i artistvärlden med egenskrivna låten ”Make a change”, som framfördes av Carola på Humorgalan i TV4. Och i år bjuds turnépubliken på ännu en ny låt _ den här gången är det dottern Zoe som varit med och skrivit låten.
– Den heter ”We’we got some job to do” och handlar om att vi har ett jobb att göra för att göra världen bättre. Vi börjar med oss själva och sedan får vi lyfta blicken och se vad vi kan göra för resten av världen, säger Carola.