Annonsen förestÀller en svart hand som hÄller i en mobil. PÄ sociala medier har mÄnga anvÀndare reagerat pÄ att bilden ser ut att vara photoshoppad.
Exempelvis skriver Hanif Bali (M) pÄ Twitter: "Bookbeat försöker vara woke. MÀnniskor har inte pigment pÄ handflatan, bro."
P3 Nyheter har uppmÀrksammat kritiken och i ett svar till dem sÀger Niclas Sandin, vd för Bookbeat, att nÄgot blivit fel och att han kontaktat reklambyrÄn:
"Vi noterade detta och har nyss pratat med vÄr byrÄ. De hade köpt in ett antal bilder av olika hÀnder dÀr en verkar ha blivit fel, vi kommer inte anvÀnda den handen i kommande kampanjer."
Helena Tencer Àr kundansvarig pÄ designbyrÄn Bold Scandinavia som Bookbeat samarbetar med kring bolagets visuella identitet. Hon bekrÀftar för DN att bilden köpts in av byrÄn.
ââVi köper in mĂ„nga olika stockfoton till en bildbank, som vi arbetar med i olika syften. HĂ€r har det skett ett misstag som vi som ansvariga borde ha sett, sĂ€ger Helena Tencer.