En gravallvarlig man i svart huva och slängkappa kliver upp på delstatshusets trappa och kräver religionsfrihet inför ett gäng ganska perplexa reportrar. "Hail, Satan" avslutar han utan att tveka.

Är det ett skämt? Både ja och nej, ska det visa sig i dokumentären "Hail, Satan?".

"Kände släktskap"

Artikelbild

| Regissören Penny Lane har alltid varit ateist men nu har hon börjat tänka om. "Svaret för mig är inte satanism men jag är intresserad av deras sätt att omdefiniera religion för en modern tid".

Filmen, som visades under filmfestivalen i Sundance i vintras, har både roat och provocerat publiken på de festivaler som den turnerat runt till sedan dess. I helgen visas den på festivalen Monsters of Film i Stockholm, men den finns också tillgänglig på tjänster som SF Anytime och Viaplay Store. Och i slutändan, berättar regissören Penny Lane, brukar de allra flesta faktiskt bli inspirerade av satanismen.

Under inspelningen funderade jag över om jag var satanist för jag kände ett sådant släktskap med deras värderingar. Ju mer jag lärde mig desto mer respekterade jag deras filosofi. Men jag är inte satanist, den centrala mytologin och estetiken tilltalar mig inte, säger Penny Lane (som ägnar en hel avdelning på sin hemsida åt att förklara sitt namn och att hennes föräldrar verkligen gillade The Beatles).

Baphomet-staty

"Hail, Satan?" skildrar hur den moderna sataniska rörelsen The Satanic Temple växer fram som en politisk kraft i USA. Samtidigt blir rörelsen en viktig hemvist för religiösa sökare. Påfallande många har en kristen bakgrund men även muslimer och ateister finns med i filmen. Alla vittnar de om hur de äntligen hittar hem, både andligt och rent socialt.

Artikelbild

| The Satanic Tempels grundare Lucian Greaves propagerar för religionsfrihet. Baphomet-statyn är en slående del av kampanjen. Pressbild.

I filmen skildrar Penny Lane, tillsammans med sin svenske producent Gabriel Sedgwick, hur The Satanic Temple driver sina frågor. I Oklahoma har en stor marmortavla med de tio budorden rests utanför delstatshuset. Satanisternas motdrag blir att tillverka en enorm staty av Baphomet, en satanistisk symbol med getansikte, gigantiska vingar och en naken torso (modellerad efter Iggy Pops), flankerad av två små barn. Sedan kräver de att statyn ska få stå bredvid de tio budorden i den religiösa mångfaldens namn, i enlighet med konstitutionen. I Oklahoma togs budorden snabbt ned.

Spetsade grishuvuden

Artikelbild

| I filmen "Hail, Satan?" skildas den satanistiska rörelsen The Satanic Temple", dess medlemmar och deras politiska kamp. Pressbild.

Vissa religiösa ritualer visas också. Grishuvuden spetsas, iscensättningar med nakna människor som nästan kvävs av rödvin och som ropar ut "hail, Satan" förekommer.

Som en outsider tänker man kanske att ritualerna är lite fåniga. Men om storyn om en satansfigur har använts för att skrämma dig till lydnad hela livet blir det enormt laddat att frigöra sig. På någon nivå förväntar sig många satanister att himlen ska öppna sig första gången de yttrar "hail, Satan". Och när det inte gör det så är det som att en enorm transformation tar fart.

Penny Lane är egentligen mer tagen av religiositeten än av den politiska aktivismen.

Jag tror att de kan påverka politiken i USA och det är coolt och viktigt. Men det som jag tänker vidare på är hur de försöker omdefiniera religion för vår tid. Det är något som jag som tråkig ateist alltid har förkastat men jag har börjat tänka om där.

TT: Var står deras Baphomet-staty i dag?

Den står utanför deras huvudkontor i Salem i Massachusetts. Det går bra att åka dit och ta en selfie.