Content marketing är hett i medievärlden. På alla tidningssajter finns numera, kant i kant med det redaktionella materialet, även annonsmaterial, förvillande likt det som skrivs av riktiga journalister. Folk är trötta på reklam sägs det, samtidigt visar undersökningar att de allra flesta inte ser skillnaden mellan vad som är en artikel och vad som är en annons.

Ur det perspektivet är det bara att gratulera en film som ”Lego filmen 2”. Inte nog med att den kommer undan med att ta särskrivning till en ny fruktansvärd nivå, den har också suddat ut gränserna mellan vad som är en film och vad som är en annons.

Det är ganska kul gjort, dessutom.

Artikelbild

| This image released by Warner Bros. Pictures shows the characters Emmet, left, and Rex Dangervest, center, both voiced by Chris Pratt, in a scene from "The Lego Movie 2: The Second Part." (Warner Bros. Pictures via AP)

Emmet, hjälten från ”Lego filmen”, och hans vänner lever fem år senare i ett postapokalyptiskt ödeland. Allt är inte längre ”awesome”, som det var i inledningen av den förra filmen. Precis som man kan tänka sig att en tweenie funderar över sin framtoning, har också Emmet tankar om att han kanske är för barnslig. Kanske borde han tuffa till sig lite?

Det som sker i legovärlden är ju en spegling av vad som händer hos dem som leker fram handlingen i filmen, vilket skildras på ett roligt sätt när duplo-figurer plötsligt invaderar legovärlden och hotar med att förgöra alla och dessutom kidnappar med sig några figurer till det fruktade ”Systar-systemet”.

Man måste ge skaparna bakom ”Lego filmen 2” att de lyckas problematisera den traditionella utvecklingen för en ung pojke. Kanske måste man inte bli en tuffing, kanske är det tvärtom bättre att bejaka sina barnsliga och rentav sina feminina sidor?

Precis som i förra veckans (lite bättre) stora animerade barnfilm ”Röjar-Ralf kraschar internet” handlar det även denna vecka, revolutionerande nog, om att faktiskt ifrågasätta destruktiv manlighet. Det är fartfyllt och glittrigt och stundtals mycket vitsigt gjort (på det där sättet som främst riktar sig till den vuxna delen av publiken). Men i det stora hela handlar det mest om att visa hur kul det är att leka med lego. Verkligen awesome! (TT)