Jätteprojektet "Cyberpunk 2077" börjar bli färdigt. Actionrollspelet presenterades redan i maj 2012, och sedan dess har skaparna CD Project Red lyckats hålla intresset vid liv genom trailers, nyheter och en längre speldemonstration i slutet av förra sommaren.

I år lyckades bolaget återigen få spelvärldens blickar mot sig, när skådespelaren Keanu Reeves dök upp på scenen under E3-mässan i Los Angeles, för att berätta att han hade en roll i titeln.

Mörk stad

Artikelbild

| Night City beskrivs som en brutal plats där invånarna lever under förtryck. Det finns sex stadsdelar med olika bakgrundsberättelse, möjligheter och problem. Pressbild.

"Cyberpunk 2077" bygger på papper och penna-rollspelet "Cyberpunk 2020" som kom i slutet av 1980-talet. Katarzyna Redesiuk, med titeln art director, berättar i en mejlintervju med TT att CD Project Red har arbetat tätt med Mike Pondsmith, skaparen av "Cyberpunk 2020", för att ta ursprungsberättelsen 57 år in i framtiden.

Cyberpunk utspelar sig i Night City, en amerikansk stad som Redesiuk beskriver som mörk och brutal och där förtryck råder. Spelaren tar rollen som V, ett relativt oskrivet blad.

"När du skapar din figur så kommer du att kunna välja bland kroppstyper, ansikten, hår och röster som du normalt sett inte identifierar som manliga eller kvinnliga, och blanda dem som du vill. Du kommer också att kunna välja din rollfigurs levnadsbana från ett antal alternativ, till exempel om du har en bakgrund inom företagsvärlden eller om du är ett gatubarn som kämpat för ditt liv sedan dag ett", berättar hon.

Till skillnad från "The Witcher", där spelaren ser huvudpersonen bakifrån, utspelas "Cyberpunk 2077" i förstapersonsvy, sett ur V:s synfält.

Artikelbild

| Paul Verhoevens "Robocop", Katsuhi"Ranxero Otomos manga- och animeserie "Akira"är inspriationskällor till "Cyberpunk 2077". Pressbild.

"Vi kan på det sättet skapa en mycket mer uppslukande upplevelse där du verkligen är den personen, och som ett resultat känna för din V och världen på ett mycket djupare, personligt plan."

En värld av implantat

Artikelbild

| Med hjälp av cybernetiska implantat kan spelaren uppgraderas. Fiendernas implantat kan också hackas, om spelaren valt att satsa på den typen av färdigheter. Pressbild.

"Cyberpunk 2077" innehåller en hel del skjutande – om man vill. Hela spelet ska gå att klara utan att döda en enda person. CD Project Red har ansträngt sig för att ge spelaren chansen att smyga, använda sig av miljöerna eller hacka sig in och därigenom ta kontroll över nätverk och föremål – och till och med fienders implantat.

I Night City är nämligen cybernetiska implantat, det vill säga implantat som förbättrar människokroppen, en besatthet. På kliniker runt om i staden kan spelaren köpa uppgraderingar, allt från mindre förändringar till stora, exempelvis en hel arm. Implantaten kan göra V snabbare, starkare, smidigare eller ge helt nya egenskaper – som förmågan att dubbelhoppa, slå sig igenom dörrar eller scanna objekt och personer. De flesta implantaten går också att uppgradera i flera steg.

Artikelbild

Keanu Reeves spelar rollen som Johnny Silverhand i "Cyberpunk 2077". Pressbild.

Förutom implantaten kan spelaren öka sina förmågor genom att exempelvis använda sig av en viss typ av vapen mycket, vilket är kopplat till möjligheten att fördela poäng och därigenom förbättra V:s nivåer inom exempelvis styrka, intelligens och reflexer.

"Och genom att utföra uppdrag runt om i staden får du också gatucredd, vilket ger tillgång till förmåner, handlare och nya kontakter runt om i staden som kan ge dig ännu fler uppdrag för dig att ta dig an", säger Katarzyna Redesiuk.

Vikten av val

Besluten som spelaren fattar avgör hur V:s berättelse utspelas, inklusive slutet – som det finns ett antal versioner av. Besluten påverkar också världen och andra figurer. Valet av levnadsbana tidigt påverkar exempelvis hur människor i Night City ser på V. Vissa grupperingar kan vägra att samarbeta, eller till och med hugga V i ryggen mitt under ett uppdrag.

"Valen handlar inte bara om gott eller ont, det finns en gråskala. De kan vara mörkare eller ljusare, men inga av dem är enkla. Genom de här valen vill vi utforska ämnen som är djupare och mer komplexa än en intrig där du ska rädda världen", berättar Katarzyna Redesiuk.

Besluten ska kännas, anser hon.

"Valen som spelarna gör, så väl som konsekvenserna som de leder till, ska vara långtgående och omedelbara, och något som vi definitivt vill att spelarna ska minnas länge."

"Cyberpunk 2077" släpps den 16 april 2020 till Playstation 4, Xbox One och pc