Att snylta på andras goda renommé är inget nytt. 1936 köpte Toyota ett exemplar av USA:s bästsäljare Chrysler Airflow. Jänkarna jublade och hoppades på jätteexport. Men de smarta japsen plockade ner bilen i sina beståndsdelar, tillverkade verktygsmaskiner och tog fram en kopia. Den döptes till Toyota Modell AA och resten av historien vet vi. De japanska bilbyggarna slutade att kopiera och idag tar de fram modeller som spöar oss på hemmaplan. Frågan är inte om, utan när Kina övergår från att piratkopiera till att bli lika framgångsrika som grannarna i soluppgångens land.
Ett begrepp som allt oftare dyker upp är "fulförare". Kör man mot rött, för fort eller struntar i högerregeln är man en så kallad fulförare och bara i fjol fick Stockholmspolisen in 24 miljoner kronor på trafikbrott. Fulförare är i mycket ett nollåtta-fenomen och att köra som en sådan har blivit synonymt med aggressiv och hänsynslös körning. Personligen tycker jag att trafiken i Stockholm flyter på bra därför att man anpassat sig till det högre tempot.
En nyhet för många är att polisen allt oftare stoppar bilister som ligger för nära bilen framför. Då räcker det inte med böter - lappen ryker flera månader. Äntligen, säger jag eftersom "följa John" är mycket farligare än att råka köra lite för fort! Årligen skadas runt 60 000 i påkörningar bakifrån, ofta med livslångt lidande som följd och mot whiplashskador finns ingen bot. Är det mindre än en halv sekunds avstånd till bilen före tar polisen kortet direkt och för en lastbil eller buss är gränsen en sekund. Det kan vara bra att veta nästa gång man ser ett bländande ljus i backspegeln från någon som ligger tätt i bakluckan. Den här regeln gäller naturligtvis alla - inklusive poliser. Eller är det bara jag som upplevt att polisbilar lägger sig alldeles bakom häcken? Är det för att provocera till fortkörning undrar man.
Att skicka sms bakom ratten gör väl ingen, eller? Jo, tyvärr sitter många förare djupt försjunkna i att texta och ser inte bilen framför som stannat. Problemet är lika i de flesta länder men i USA testar polisen ett nytt grepp och placerar ut avskräckande bilvrak vid vägkanten med budskapet: "DonŽt text and drive". I flera stater kan sms-ande förare dömas till långa fängelsestraff även om de inte orsakar en olycka. Man menar att bilkörning kräver hundraprocentig koncentration och det skriver jag under på. Men hur gör man med alla som sminkar sig i rusningstrafiken, rakar bort skäggstubben i motorvägsfart eller pratar i mobilen utan handsfree?
Att vin och bilkörning inte hör ihop är solklart, men att en vinkork kan spara in tusentals kronor i verkstadsräkning är inte lika självklart. Plötsligt en kväll deppade ena halvljuset ihop och pekade ner i asfalten. Efter en stunds rotande under huven fann jag orsaken: en liten plastmutter hade spruckit. Någon reparationssats finns inte att köpa utan hela insatsen måste bytas - en affär på över 4 000 pix hos märkesverkstan. Varför blir man inte förvånad.
För så mycket pengar kan man ha klart mycket roligare tänker jag och djupdyker i garagets "bra att ha lådor". En kork från en flaska Lindeman Merlot 2008 som vässats i ena änden gör nu samma jobb som den trasiga plastmuttern till en bråkdel av priset. Men glöm de nya syntetkorkarna - riktig kork av typen "tjuren Ferdinands korkek" är det enda som funkar som reparationssats. Att Bilprovningen inte hade några synpunkter på ljusinställningen får väl anses ge den "korkade" reparationen godkänt!
Vilka skickliga kopior
Säg piratkopiering och de flesta tänker på Kina. Märkeskläder, läkemedel och mat framställs av tvivelaktiga råvaror i smutsiga fabriker med underbetald arbetskraft. Senast är det Volvos anläggningsmaskiner som drabbats. Det kinesiska företaget Lovol tillverkar lastmaskiner som är kopior av Volvo. När man inte kunde stjäla namnet rakt av kastade man helt enkelt om bokstäverna men behöll typsnitt och den blå färgen. Plötsligt blir Volvo - Lovol.
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.