PÄ tal om att Äka just kollektivt sÄ Àr det precis vad Trafikverket vill att vi ska göra. De anser lustigt nog att det svenska vÀgnÀtet Àr fÀrdigbyggt! Ska Sverige lyckas nÄ upp till de nya miljömÄlen mÄste biltrafiken minska med 20 procent, vilket i sin tur innebÀr att var femte bil mÄste bort. Att tÄgen oftare tycks stÄ stilla Àn att vara i trafik Àr det ingen som tar hÀnsyn till. Minsta lilla spÄr av snö eller frost pÄ rÀlsen betyder instÀllda tÄg och i bÀsta fall ersÀttningsbussar. Men det Àr inte bara under vinterhalvÄret som det Àr problem - ni har vÀl hört talas om det nya begreppet lövhalka?
Att SJ har svÄrt att passa tidtabellen och haft stora problem Àr ju knappast nÄgon nyhet, men visst kan det vara bekvÀmt att Äka tÄg. IstÀllet för att ta bilen kan du luta dig tillbaka och Àgna resan Ät exempelvis en bok eller varför inte ta fram datorn och svara pÄ alla mejl som blivit liggandes. Men dÄ kan man ju stÀlla sig frÄgan om resan Àr vÀrd pengarna? I de flesta fall blir det förvÄnansvÀrt nog billigare att ta bilen om du exempelvis ska nerifrÄn SkÄne upp till Stockholm. Att Äka kollektivt borde vara ett mer lönsamt alternativ och det inte bara sett till miljön.
Att ta fram "stora köttyxan" nÀr man talar om biltrafiken och koldioxidutslÀpp har blivit en vanlig företeelse. Bilen har lÀnge fÄtt agera syndabock i den stÀndiga jakten pÄ bÀttre utslÀppssiffror. En fÀrsk undersökning gjord av hollÀndska forskare visar att ett kilo fÀrdigproducerat nötkött kan generera sÄ mycket som 335 kilo koldioxid, vilket motsvarar en strÀcka pÄ 160 mil. Att korna bidrar till större miljöpÄverkan Àn biltrafiken tycks inte miljökÀmparna ta hÀnsyn till, men sÄ Àr ju ocksÄ kon helig i vissa lÀnder!
Yttrandefrihet - visst Àr det rÀtt mÀrkligt? I lÀnder med diktaturer kÀmpar folk för att fÄ göra sin röst hörd och att fÄ ha en egen Äsikt. I Sverige har vi yttrandefrihet men ÀndÄ vÄgar inte mÄnga sÀga vad de tycker. Ta brÀnslepriset som exempel: det svider i plÄnboken varje gÄng du besöker macken för att fylla tanken. Du klagar hemma vid köksbordet, inför arbetskamraterna pÄ lunchen men dÀr Àr det stopp - trots att priset pÄ soppan bidrar till ett klassamhÀlle. I andra lÀnder protesterar man hej vilt tills man fÄtt sin vilja igenom och dÀr fÄr de folkvalda sig en "rejÀl omgÄng" om de inte hÄller vad de lovat.
Svenska statens förtjusning i etanol har varit svÄr att ta miste pÄ. Att sedan framstÀllningen leder till svÀlt och kraftigt höjda priser pÄ mat struntar man blankt i. Swedfund, som Àgs av svenska staten, investerade 90 miljoner i ett företag i Sierra Leone som odlar sockerrör, vilket anvÀnds till framstÀllning av etanol. BrÀnslet betydde mer Àn löftet om jobb, skola och sjukvÄrd och istÀllet fÄr befolkningen leva i missÀr. Visst finns det bÀttre lösningar för miljön och bilföretagen ligger i framkant nÀr det gÀller utveckling som leder till smartare miljöpolitik.
Volvo har nyligen testkört sitt Sarte-projekt för första gÄngen pÄ allmÀn vÀg. I 85 km/h tuffade konvojtÄget fram pÄ de spanska vÀgarna och det med stor framgÄng. Tre bilar samt en lastbil var pÄkopplade och denna typ av lösning syftar till att minska miljöpÄverkan samtidigt som man vill höja sÀkerheten. Ett ytterligare exempel Àr den nya krockkudden "Pedestrian Airbag Technology" för fotgÀngare som man slÀpper i samband med lanseringen av nya V40. Systemet fungerar genom sju sensorer som skickar signaler till en styrenhet. Skulle den registrera benen pÄ en mÀnniska höjs den bakre delen av huven och en krockkudde tÀcker vindrutan. Volvo vet skillnaden mellan utveckling och avveckling!
Vart Àr vi pÄ vÀg?
MÄnga hÀvdar att det var bÀttre förr och frÄgan Àr om det inte Àr sant. NÀr utveckling snarare leder till avveckling kanske vi ska stÀlla oss frÄgan - vart Àr vi pÄ vÀg? Vill du ta tÄget frÄn Kalmar lÀn mÄste du nu betala med kontokort eller boka din biljett via mobilen eftersom det införts kontantstopp ombord. Anledningen sÀgs vara rÄnrisken, men det innebÀr Àven att personer utan kontokort fÄr det tufft om de vill Äka kollektivt.
Foto: Fotograf saknas!
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.