âKĂ€rlek börjar alltid med brĂ„kâ
Nej.
VÄldtÀkter börjar inte heller alltid med brÄk.
Det Àr kanske det som gör det svÄrt,
att förstÄ skillnaden,
vad Àr kÀrlek och vad Àr vÄldtÀkt?
SvÄrt för alla mÀn,
nÀr de föds och vÀxer upp som blommor
planterade i patriarkatet.
Vattnade med förestÀllningar om vad som Àr en man
och hur denna man förvÀntas vara förföraren,
men sÄ lÀtt snubblar över grÀnsen,
mellan att visa sina behov och trampa pÄ nÄgon annans.
Hur konsten att förföra som omtÀnksamt lÀrts ut
blir konsten att vara en förövare.
1965, dÄ blev det olagligt att vÄldta sin fru,
men det behövde gÄ nÀstan tjugo Är till
innan det första fallet prövades.
Knappast konstigt eller hur,
modigt att likt en blomma
som vattnats med förestÀllningar
om vad som Àr en kvinna och hur hon ska lyssna in,
lÀsa av, vara förstÄende,
sen vÄga sÀga
âja det hĂ€r hĂ€nde och nej det Ă€r inte rĂ€ttâ.
Statistik sÀger att förövaren Àr en nÀrstÄende
i ungefÀr en tiondel av vÄldtÀkterna som anmÀls nu.
Vad statistiken inte sÀger Àr hur mÄnga som inte anmÀls,
men den sociala koden sÀger att mörkertalet Àr Ànnu större hÀr.
Jag tÀnker pÄ alla vÄldtÀkter som aldrig anmÀls,
för att en inte orkar bli ifrÄgasatt,
eller för tusen sociala anledningar att skydda förövaren.
Jag tÀnker pÄ alla vÄldtÀkter som aldrig fÄtt bli kallade just det,
alla vÄldtÀkter som göms i en liten ask av skam,
skam för att ha följt med honom hem,
för att inte ha förstÄtt för lÀnge sen utan lÄtit det bli en relation.
för att inte ha gÄtt dÀrifrÄn,
för att ha sagt ja nÀr det verkar vara enda sÀttet att fÄ honom sluta tjata.
för att inte ha skrikit, slagits, bitits,
skrikit nej och kastat honom genom fönstret.
Skam för att vara en person somâŠ
Skam för att vara en person,
skam för att vara.
Men det finns en annan ask med skam nÄgonstans,
fÄ vet var, jag tror patriarkatet drÀnkte den,
skammen för att inte ha stannat vid den första tvekan,
skammen för att ha frÄgat samma sak igen och igen
som om ett svar frÄn henne inte rÀcker.
Skammen för att ha skÀmtat pÄ hennes bekostnad,
skammen för att inte förstÄ skillnaden mellan förförare och förövare.
VĂ€nta lite.
Finns det en skillnad förresten?
Finns förförelse
eller försvinner den om vi skapar en vÀrld som vattnas av samtycke,
med grÀnsdragningar som bli lyssnade pÄ,
bÄde av den som grÀnsen blir dragen för
och den som drar grÀnsen?