Laddat för diskussion

Det kom att ta exakt tjugo Är frÄn att jag körde den första elbilen i Japan till det stora genombrottet för den nya teknologin. DÄ, 1991, lÀt Nissan nÄgra fÄ utvalda journalister under stort hemlighetsmakeri provköra olika eldrivna framtidsmodeller. Det började med att fabrikens egna testförare gav oss en teknisk genomgÄng. NÀsta steg var att frÄn passagerarplats uppleva den ljudlösa farkosten glida ivÀg. Först dÀrefter var det grönt ljus för att sjÀlv trycka ner gasen.

Foto:

Krönika2011-02-05 05:05
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.


Elbilar Àr pÄ mÄngas lÀppar och alla tillverkare vill plötsligt vara med och slÄss om nÀsta generation bilköpare. Det gör att man tar till sÀljargument som kanske inte alltid hÄller nÀr man synar dem nÀrmare. FörsÀljningsargument nummer ett Àr rÀckvidden, alltsÄ hur lÄngt man kan köra pÄ en laddning. Men kan vi lita pÄ tillverkarnas uppgifter eller Àr de lika uppblÄsta som siffrorna för brÀnsleförbrukningen innan den standardiserades?

Amerikanska myndigheter har precis avslutat ett test med en serie elbilar. Det visade sig att ingen rullade sÄ lÄngt pÄ batterier som tillverkarna hade lovat. En modell som skulle klara femton mil fick slut pÄ strömmen och dog vid vÀgkanten efter bara halva strÀckan. Den utlovade rÀckvidden fungerar nog bra pÄ en testbana utan uppförsbackar och med alla elslukande funktioner avstÀngda. Men hur Àr det i den bittra verkligheten - vem vÄgar ta elbilen till SÀlen pÄ sportlovet och hur mÄnga övernattningar behövs det för att ladda batteriet mellan exempelvis Linköping och SÀlen?

Att fÄ slut pÄ strömmen norr om Mora med noll mobiltÀckning och fem mil till nÀrmaste eluttag Àr ingen höjdare. DÄ behövs en satellittelefon och vilken biltillverkare blir först med detta som standard sÄ man kan ringa efter hjÀlp? NÀr den luftkylda folkvagnen kom pÄ femtiotalet sÄ gick skÀmtet om att hopprep borde ingÄ för att hÄlla vÀrmen. Kanske Àr det dags att ta fram hopprepet och lovikavantarna. Inte för att vÀrmen i elbilar Àr lika dÄlig som i folkan, men om strömmen ska rÀcka Ànda till SÀlen gÀller det att snÄla med kilowatten. Nej, jag Àr inte alls negativ till elbilar, men jag vet hur lÄngt det Àr mellan SÀlen och Mora. Det visste Gustaf Wasa ocksÄ - han tog skidorna!

HÀnger ni med i listan över alla hjÀlpsystem som ska underlÀtta för oss förare? ATTC, DIS, DSA, EDC eller kanske EMT. Det Àr sÄ krÄngligt att till och med de som sÀljer bilarna mÄste ha en fusklapp i fickan. En förkortning, ABS - Antilock Braking System, anser jag höra till de viktigaste. Det gör att vi kan tvÀrnita och ÀndÄ styra undan för ett barn eller en Àlg utan att hjulen lÄser sig. I dag Àr lÄsningsfria bromsar en sjÀlvklarhet, liksom antisladdsystem, i nyare bilar. Men behöver vi verkligen alla de dÀr andra?

Jag tÀnker pÄ lamporna som blinkar och piper för att varna nÀr jag har en bil i filen bredvid, radarn som bromsar automatiskt eller hjÀlpsystemet som gör att jag kan sitta med armarna i kors medan bilen fickparkerar utan min hjÀlp. I manualen stÄr med rött att systemen inte tar över förarens ansvar utan att de enbart Àr till för att öka sÀkerheten. Men jag blir bara distraherad av lampor som blinkar och signaler som tjuter, vilket knappast höjer sÀkerheten.

Teknikfreaken inom mig tycker allt nytt Àr hÀftigt, men det sunda förnuftet sÀger nÄgot annat. Kan jag inte fickparkera utan avancerad elektronik som gör jobbet ska jag inte ha körkort och det Àr mitt ansvar att titta i sidospeglarna. I körskolan fick vi lÀra oss att vrida pÄ huvudet och kolla att inget döljer sig snett bakom bilen. Det behövs absolut inga kameror som gör det jobbet. PÄ nÄgot mÀrkligt sÀtt hÄller vi pÄ att förlora den dÀr riktigt Àkta körupplevelsen.

Men det finns sÀtt att slippa ifrÄn "blink och pip" - nÀmligen att köpa en riktigt exklusiv supersportbil. De allra dyraste modellerna har tillverkarna slopat hjÀlpsystemen och det Àr upp till föraren att hÄlla bilen pÄ vÀgen. Det senaste som ska hjÀlpa oss Àr en varningslampa som blinkar och tjuter om man nickar till bakom ratten. Kanske Àr det bra, vad vet jag? Inom flyget vore systemet kanon. För ni lÀste vÀl om trafikpiloterna som somnade, flög trettio mil för lÄngt och missade att landa det fullsatta planet. Det hade inte hÀnt med "blink och pip" i cockpit!

LĂ€s mer om