Konsten att dra en vals

Vad kan vara dummare än att berätta om snö när den efterlängtade sommaren står för dörren? Men faktum är att snö kan vara din räddning när du kört för fort och det kommer ett böteskrav med posten. En kille i Östergötland som dömdes till 3 200 kr i böter för att ha kört 71 km i timmen på en 50-väg har friats i domstol. Jo, du läste rätt - han friades av domstolen. Det är inte direkt vanligt, men nu har det hänt och motiveringen är ännu bättre.

Foto:

Krönika2011-06-01 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


I förhör uppgav killen att 50-skylten före fartkameran var helt täckt av snö. Domaren anser inte att åklagaren kunnat motbevisa påståendet och bilisten friades. Vad blir nästa steg för att klämma åt fortkörare - skyltar med automatisk avisning?

En mc-kille som den första vårdagen åkte fast för 116 kilometer i timmen på 70-väg utanför Stockholm hade en ovanlig (bort)förklaring. För polisen uppgav mannen att han tvingats "fly" från en bakomliggande bilist. Men varken polis eller åklagare trodde på hojåkarens berättelse om att han kände sig hotad av en bil som låg alldeles för nära hans båge. Men tingsrätten friade föraren, som ansåg sig ha svävat i livsfara. Visst låter historien osannolik, men den visar att det fortfarande finns sunt förnuft hos nämndemännen i våra domstolar. Vågar man hoppas på att domen blir prejudicerande?

Blir du jagad av polisen i landet i väster är chansen stor att sheriffen rattar en Ford Crown Victoria i robust specialutförande. Den som följer amerikanska TV-serier vet hur vanliga de trimmade polis-Fordarna är. I många år satt en 4,6-liters V8 under huven, för övrigt samma maskin som vi hittar i Mustang. Men efter nästan tjugo år ska den välkända arbetshästen få en ersättare.

Ford baserar nya Police Interceptor på nya Taurus, vilket innebär att bilen har samma plattform som Volvo XC90. Den törstiga åttan ersätts av en sexa som ska minska förbrukningen med 25 procent samtidigt som den nya jänkaren blir både lättare och snabbare. Samtliga polisbilar utrustas med dörrsidor som ska tåla beskjutning och plattor i ryggstöden som ska skydda mot knivhugg från baksätet. Toppversionen får en 3,5-liters dubbelturbo på 345 hästar. Det är laddat för polisjakt!

Att få leverera 10 000-tals polisbilar årligen är inte bara en bra affär. Det är också ett prestigefyllt uppdrag där Ford mer eller mindre haft monopol och detsamma har även gällt på taxifronten. Den förlängda taxiversionen av Crown Victoria lackerad i gult har sett identisk ut i många år och går inte att ta miste på. Men nu upphör tillverkningen eftersom modellen är hopplöst föråldrad med en lång motorhuv, trång interiör och plats för högst två väskor där bak.

När staden New York skulle beställa 13 000 nya "yellow cabs" var kampen stenhård - både GM, Ford och Chrysler ville vara med och dela på kakan. Men nu blir det inte en amerikanare som hämtar upp dig vid flyget i New York. Mot alla odds utsågs japanska Nissan som vinnare till mångmiljardkontraktet att under fem år bygga alla nya taxibilar till New Yorks stad. Biljättarna i Detroit klagade högljutt och ansåg uppgörelsen vara ett svek mot den amerikanska bilindustrin.

Modellen heter Nissan NV200, tar upp till sju personer och pryds naturligtvis med den klassiska gula kulören. Kritiken från Detroit bemöter japanerna med att låta bygga alla taxibilar i USA och därmed skapa arbetstillfällen på hemmaplan samtidigt som man effektivt knep igen truten på "the big three". Ska vi gissa att Nissans toppchefer sjunger Frank Sinatra i kör: "if we can make it there, we make it anywhere, it's up to you, New York, New York!"

Läs mer om