Den farliga tystnaden

Utan att tänka mig för korsar jag den lugna förortsgatan. Men efter bara ett steg hör jag ett ilsket signalhorn och kliver snabbt tillbaka upp på den trygga trottoaren. Var kom bilen ifrån, börjar hörseln bli dålig? Jag hade helt missat den och förstod inte genast varför. Det visade sig vara en tyst elhybrid som dök upp från ingenstans. Vi är vana att höra motorsången från bilar som närmar sig - men nu är det annorlunda!

Foto:

Krönika2010-10-04 07:04
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Tydligen är jag inte ensam om att nästan bli manglad under en elbil. I Japan kräver man sedan början av året att elbilar måste höras eftersom de tysta motorerna utgör en trafikfara. Både Toyota och Honda har tagit fram ljudanläggningar med högtalare i fronten till sina hybrider. En dator producerar ett syntetiskt ljud men redan finns tillval så man kan välja mellan olika motorljud, vad sägs om en vrålande V12:a? Att bilar som väsnas mycket kan vara ett hälsoproblem är välkänt. Men nu klassas också de tysta framtidsbilarna som en fara.

Ducati har inspirerats av bilarnas hybridteknik och tagit fram en cykelmotor som öppnar helt nya möjligheter. Det intelligenta cykelnavet rymmer batteri, elmotor, Bluetooth och sensorer som kollar luftmiljön. Vid bromsning lagras energin i batteriet som sedan används för att driva elmotorn i uppförsbackar och för att kommunicera med exempelvis en Iphone på styrstången. Mobilen fungerar som en "instrumentpanel" och visar all tänkbar information så som hastighet och fakta om luftkvalitén. Nej, hojtillverkaren Ducati är inte ute och cyklar med sin nya produkt som kallas "Köpenhamnshjulet" eftersom premiären skedde i samband med miljökonferensen i den danska huvudstaden.

För hackers verkar det inte finnas några gränser - bara nya utmaningar och nästa dator som kan angripas sitter i din bil. Illvilliga hackare kan trådlöst gå in i elsystemet och exempelvis få bromsarna att sluta fungera. Sabotaget är möjligt på de bilar som har däcktrycksövervakning, vilket är ett krav i USA sedan 2008 och blir allt vanligare även här. Däcksensorerna skickar trådlöst signaler till bilens databox som konstant håller koll på lufttrycket. Men tekniken kan alltså manipuleras och forskare har lyckats hacka bilar och fjärrstyra de flesta funktioner likt bromsar och motor - även i fart. Frågan är inte om, utan när den första attacken sker.

Höstrusket närmar sig och kanske står en kontrollbesiktning på agendan? Vindrutan hör väl inte till det första man kollar, men en sliten vindruta är farligare än man tidigare trott och det gör att kraven vid besiktningen skärpts. Statens väg- och transportforskningsinstitut genomförde nyligen en studie om effekterna av slitna vindrutor i kombination med bländande sol. Ett antal försökspersoner fick köra en simulator och det visade sig att sikten var 200 meter för en ny vindruta men bara 90 för en ruta med 15 000 mil på nacken - och redan efter 8 000 mil har sikten försämrats väsentligt. Det är värt att tänka på!

Hör du till dem som har bacillskräck och gärna torkar av besticken på restaurangen en gång extra? Då ska du tänka dig för nästa gång du sätter dig i en hyrbil. En ny undersökning visar att sju bilar av tio är rena bakterieodlingar och lika fulla med otrevligheter som offentliga toaletter. Kladdiga handtag, skitiga rattar, matrester och spyor registrerades av de mikrobiologer som undersökte bilarna hos sex hyrbilsfirmor i Miami. Resultatet visade helt oacceptabla nivåer av bakterier som kan leda till magsjuka och influensa. Firmorna försvarar sig med det kostar för mycket att rengöra alla bilar, därför får de allra flesta kunderna rullande bakteriehärdar. Ska du hyra bil? Ja, glöm då inte att ta med antiseptiska våtservetter!